January 7, 2011

kasih seorang IBU !!!


assalamualaikum semua ..

Alhamdulilah, syukur pada Allah lagi kerana masih memberi ayie peluang untuk meneruskan penulisan ayie . dalam menerawang kehidupan blog-blog geng tadi ad sesuatu yang membuatkan ayie teringt akan seseorang . terima kasih buat bro sudirman sebb suh bt satu entry tentang umie . 

nak tahu siapa bro sudirman
tengok gambar header dan link sekali

ayie cepatlah mulakan cerita ? tak sabar nak dengar nie ?.

Cuba geng bayangkan seorang ibu itu telah melahirkan kita dalam kandungan selama 9bulan 10 hari mengikut apa yang ayie blajo dalam kelas BIOLOGY . peh, lama sungguh mereka sanggup menjaga kita dalam rahimnya tanpa rasa merungut sekalipun . beruntung bukan kita sebgai seorang anak nie . ayie berbangga sebb ada seorang umie yang selalu memahami ayie . tapi kadang-kadang kita sebgai anak selalu merungut . adakah adil buat mereka ? fikirlah .

Umie sampai bila pon abg long sayangkan umie . pada 26/09/1991 aku dilahirkan oleh seorang umie didunia nie . aku diberikan didikan yang cukup daripada kecil lagi . aku bersyukur mempunyai seorang umie yang selalu berada disamping aku dan memahami aku . teringt lagi akan kata-kata umie aku semasa aku berada di darjah 6.

Umie: abg long, umie nak tngok abg long berjaya dan menjadi teladan buat adik-adik kelak .
Aku: incya-Allah umie, along akan ingt akan kata-kata umie .
Umie: umie sentiasa dokan anak-anak umie sentiasa Berjaya .
Aku: terima kasih umi, kasihmu pasti tidak akan aku lupakan .

Kalau mengimbau kembali zaman kecilku, aku nie seorang yang sangt nakal . aku selalu kena marah dan kne rotan disamping kena ketuk ketampi oleh abbie aku, tetapi disebbkan oleh umie aku, selalu aku diberikan kelonggaran oleh abbie aku daripada meneruskan hukuman tersebut . pasti aku tidak lupakan moment tu . indah sungguh bukan, bila seorang umie sanggup melakukan apa shja untuk melihat anaknya tidak disakiti .
Selain daripada itu, aku tidak dapat melihat tangisan kegembiraan umie aku apabila setiap kali aku menperolehi result exam seperti UPSR, PMR, SPM dan MATRIKULASI, semuanya tidak mengecawakan umie . umie aku sentiasa memberikan kuntuman senyuman buat anaknya nie kalau anaknya nie menghadapi kesulitan . teringt aku akan kata-katanya yang selalu menjaga pegangan aku untuk terus Berjaya .

“ sesuatu yang terjadi pasti ad hikmahnya . jgan cept give up . seteruskan usaha untuk terus berjaya standing dengan orang lain . jadikan setiap ejekan mahupon cemuhan sebgai pemangkin semgt untuk Berjaya”

Kalau geng nak tahu dahulu masa dekat sekolah dahulu aku selalu diejek dengan perkataan yang aku tidak suka termasuklah sepupu aku sendiri sukaejek aku . tapi disebbkan kata-kata umie aku tu, aku ignore shja benda tersebut dan anggap benda itu tak penting n mereka bukan yang akan bantu aku kelak untuk Berjaya . alhamdulilah aku dapat melalui kehidupan dengan syukur nimat kepada Allah until now aku berada UPSI .

Pernah tak terfikir geng semua bhawa aku bukannya minat untuk menjadi seorang CIKGU . aku ingin menjadi seorang DOKTOR . tetapi disebbkan nasihat daripada seorang ibu, aku yakinkan diri juga yang aku boleh menjadi apa yang umie aku impikan . terima kasih umie sebb selalu bg support dekat abg long untuk terus Berjaya until now . pernah sekali ayie berkata dekat umie yang ayie tak akan balik umah sebb busy dengan aktivit . umie cakap, tak apalah, selesaikan tugas kamu dan jgn lupa akan umi dan abie kat kg nie . peh, hati aku menjadi sayu, tetapi tidak apalah, sebb amanah yang diberikan kepda aku, aku perlu menyelesaikan tugas tersebut . thnkx umie fham abg long .

Kalau geng semua nak tahu .sampai sekarang aku masih lgi bertanya kepada umie aku untuk bertanya pendapat . tidak sepertinya aku manja  tetapi memang diri aku akan bertanya kepada umie jika ragu tetng sesuatu perkara . incya-Allah kelak apa yang umie impikan macam perbualan dekat atas akan termakbul . abng long akan buktikan dekat umie incya-Allah .impian along untuk umie kelak, along akan jaga umie incya-Allah sebaik mungkin sebgaimna umie pernah jga along daripada kecik . kasih umie tak akan pernah dapat along balas tetapi along akan cuba lakukan yang terbaik . incya-Allah . sayng umie .

Buat ibu-ibu sekalian, kasihmu tidak terhingga dan susah untuk kami membalasnya . tapi redhamu membawa kami ke syurga .

p/s: terima kasih kt bro sudirman . nie jelah yang mampu ayie coretkan untuk kenangan bersama .

27 comments:

sudirman said...

wah..awak mmg bijak dalam penulisan..menarik membaca nya..sayangi mak anda sampai bila2 ya...dah masukkan list blog awak kat blog saya..tq

Unknown said...

sudirman:

terima kasih bro..biasa-biasa shja penulisan ayie nie.. herm, xad bijak man pon..

Unknown said...

sygi selagi dia masih hidup...jangan menyesal bila dah tak ada...
ayie umur brape??

Unknown said...

azmi:

incya-Allah syginya..umo ayie 19tahun ..kenapa ??

Cik Embun said...

Sob3~
teringt kat mak...

adan said...

ayie>> jadi anak yang membanggakan mak kamu... sama2 la kita berdoa sm

Unknown said...

cik embun: dh tlipon mak blom?? heh

Unknown said...

adan:

incya-Allah .

Firdaus Life said...

sangat menarik.. sayangilah ibu kite selagi mereka masih ade :)

immukmin said...

salam..ayie..minta maaf lah..immukmin tidak sempat nak mengomen entri ayie sebelum nih..hohoh!..agak busy dgn pendaftaran dan internet kat kolej agak lembab..hohoh!..apa2 pun nice entri...sesungguhnya kejayaan kita..perlu disulami dgn berkat dan doa daripada ibu bapa kita.. mmg kita akan terlupa pada ibu bapa kita bile sudah berjauhan..tidak kah kita tahu bahawa ibu bapa kita selalu ingatkan kita..di saat dia mengemas rumah..atau melipat baju kita..pasti dia ingat kita... kalu boleh dia nak kita telepon dia..tetapi kesibukan kita membuatkan dia rasa kita jauh daripada mereka.... jadi kita perlu menjadi seorang anak yang sentiasa mengingati ibu bapa kita.. telepon dia..sekurang2nya..seminggu sekali... dan..jangan lupe doakan keselamatan dan kesejahateraan mereka...insyaAllah...

p/s: ayie nice..lagu...suke lagu nih...lebih kepada selawat kepada Rasulullah s.a.w

Unknown said...

freAKY:

TERIMA KASIH YA,..

Unknown said...

immukminin:

alhamdulilah setkat nie ayie dapat lagi menalipon ya setiap hari..kasih ibu tiada bandingnya . sampai bila pon kita pasti akan ingt jasa ibu kita... incya-Allah .. lagu nie ayie memang suka gak..lama mencari..baru jumpa..hehe

Anonymous said...

salam ziarah...kata hati dari seorang kaum hawa yg tidak lg bergelar ibu, namun seorang wanita itu penuha dgn rasa kasih syg, tambahan hati seorang ibu walau d sakiti tapi tiada benci hanya tangis d belakang sendiri, tetapi sentiasa tetap menyayangi anaknya...itulah hati seorang ibu. Walau kadang mereka sakit namun tiada rintih...:) Sayangilah mereka selalu, semoga Allah sentiasa berkati dik azrin ye...

Unknown said...

nurul ain:

terima kasih atas peringtn yang akak beri..incya-Allah azrin dapat menjge hati seorng ibu.. terima kasih ziarah kak..

IMANSHAH said...

my everdearest azinrahim

Apakhabar..?harap2 sihat..tengah merindui ibu walau baru 2 minggu bertemu..bila mula start sekolah, mula sibuk..jarang berkesempatan menjenguk..namun, hanya telepon menjadi penganti

KyêrulL said...

Semoga Berjaya Untuk Contest Nie ^.~

Unknown said...

imanshah:

abg iman, xbalik pon mase cuti sekolah tu..dah lama xjumpa umi dan abbie kat kg dripada bulan 12 mase tu..nie bulan 2 mber ajak g kedah..ad majlis..tgah keliru nak balik @ x?? cuti bulan 12 mse tu ayie terlibt dgn aktiviti UPSI bng

Unknown said...

kyerull:

terima kasih... incya-Allah ..bukan untuk contest shja..menag luahan hati untuk umi tersyng..

Solihin Zubir said...

rasa nk nangis la plak.. sebabk!
aku byk dosa dng mak ayah aku... T_T

Unknown said...

solijin zubir:
nie hanya cerita ayie shja..setiap orng pasti ad penglaman masing-masing bukan..hehe

apezs shah said...

Dah lama ke xbalik jumpa parents? nak join jugalah segmen ni.


apezs dtg sini dah dah follow pon.. singgah laa my blog.;)

Unknown said...

apesz shah: dah lamer juga xbalik dari bulan 12 mase tu..terlibt dengan aktiviti sikit..

Mat Dunia said...

cerita yang sangat menarik...buat pada yang membaca termasuk lah aku sayangi la ibu, sentiasa la mendoakan ibu...tak ada masa nak balik, telefon la tanya khabar ke, bila balik bawa lah hadiah untuk ibu....Hargai lah ibu anda...sob, sob....=(

Unknown said...

norizwan:

betul itu apa yang kamu ktakekan...
syggilah mereka selagi mereka ad didunia ini... tanpa mereka, siapalah kita ini..

Anonymous said...

Hi there, jսst became aware of youг blog thrߋugh Google, ɑnԀ fߋսnd tɦat it іs trulƴ informative.
І amm gonna watch оut for brussels. I'll
аppreciate if yoս continue this in future. Loots
oof people wіll be benefited from your writing. Cheers!



Αlso visit my web site - Pure Green Coffee Beans

Anonymous said...

Τhanks onn ƴour marvelous posting! Ι definitеly enjoyed reading it, yοu
might ƅe а ǥreat author.Ӏ will Ьe sure too
bookmark yօur blog and will come back very soon. Ӏ ѡant to encourage yourself tο continue yoսr great posts, have a nice
weekend!

my web site :: Green Coffee Bean Max

Anonymous said...

Excellent post. I was checking constantly this weblog and I'm impressed!
Extremely useful information specially the last section :) I take care of such
info a lot. I used to be looking for this certain information for a long time.
Thanks and best of luck.

Check out my web blog Czosnek niedźwiedzi

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014