April 22, 2011

apa kaitan solat dengan belajar nie???

Assalamualaikum semua..

Apa korang semua bt malam-malam nie. Sebelum nak tye cerita lebih lanjut, korang nie dah solat isyak blom? Jgn lupa solat isyak ya. Blogwalking-blogwalking gak, solat itu penting sebb solat adalah tiang agama. Sebgai conth, mase zaman rasuluullah nak perang dulu pun, rasulullah suruh tenteranya solat dahulu sebelum berperang di medan perang. So, jangan lupa solat. Hehe

Mukadimah sikit daripada ayie, jangan terase hati ya dengan apa yang telah ayie katekan. Cuma ayie nak relatekan shja dengan apa yang akan ceritakan selepas nie. Ayie nak ceritakan berkenaan dengan exam esok. Esok ayie akan menghadapi paper ke-2 iaitu ADVANCE CALCULUS. Paper nie adalah sambungan daripada paper BEGINNING CALCULUS mase sem 1. Harap-harap akan dapat bt yang terbaik macam sem 1 dan lebih baik daripada itu. Incya-Allah.

Ko nak cerita apa nie ayie? Kate nak relatekan solat dengan belajo tapi ko tak relatekan pon. Dok cerita nak capai kejayaan pulak? Herm…

Wahai shbatku, sabarlah ya. Sabar itukan separuh daripada iman. Okaylah, ayie Cuma nak cerita shja belajo nie sama shja seperti kita menunaikan ibdah solat. Jika kita berusaha bersungguh untuk mencipta kejayaan dalam pelajaran, kita pasti akan saggup menghbiskan banyk mase dengan menggulangkaji pelajaran dan membuat latihan. Lepas kita lakukan semua itu baru kita masuk ke dewan exam dan berhadapan di dewan exam. Mase exam itulah kita menggunakan segala ilmu yang kita telah pelajari untuk menjawab exam dan abis shja exam kita pasrah dengan apa yang telah kite ushakan. Betol tidak shabat semua?? Tapi pasrah-pasrah juga, jangan tinggalkan solat pula. Kita kena berdoa ya supaya apa yang telah kita ushakan itu berguna. Incya-Allah.

Apa kaitannya dengan solat ayie?

Apa kaitannya shbat? Banyak yang boleh kita kaitkan. Contohnya pada mase kini kita semua busy dengan kerjaya mahupun pelajaran sehinggakan kita rase mase sentiase mencemburui kita. Kita juga kadang-kadang terpaksa melewatkan sembahyang disebabkan kita mahu menyelesaikan pelbagai masalah. Oleh sebab itu, jika kita pandai mencuri mase untuk melakukan solat kita sudah dikirekan berjuang ke jalan Allah. Selain daripada itu, mase zaman Rasulullah juga, baginda menyuruh umatnya untuk menunaikan solat sebelum berperang kerana mereka yakin dengan melaksanakan perkara yang fardhu incya-Allah peperangan mereka akan direhdai serta dimudahkan jalan untuk mencapai kejayaan. So, sama macam belajo juga, kalau kita sudah berusaha bersungguh-sungguh. Incya-Allah kita akan memperolehi kejayaan yang kita impikan disamping diiringi dengan doa dan tawakal kepada Allah.

Moral of the story: solatlah kamu sebelum kamu disolatkan kerana solat adalah tiang agama disamping itu, melalui solat juga kita dapat memohon agar pembelajran kita dipermudahkan. Allah sentiase memdengar doa hamba-hambanya. Jadi jgn pernah kita lalai dengan suruhan Allah serta teghannya.


jom, cuba hayati maksud gambar ini pula ya. lala



p/s: makcik maaf ya kalau salama ini ad buat salah dengan kamu. Tak xad niat pon nak kenakan kamu Cuma biaelah perangai sayakan macam budak-budak. Nak bt mcm maner. (perasan kejap). Lalala so, good luck ya untuk exam kamu yang seterusnya makcik.

2 comments:

Unknown said...

gud luck 4 ur exam....:D

Unknown said...

intan hazirah:

thnkx you.. incya-Allah sye wt yg terbaik..

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014