April 20, 2011

mulia sungguh hati sahabat ini !!!!

Assalamualaikum semua ..

Apa khabar semua pagi nie. Lama sudah tidak mengupdate blog (padahal bru 2hari lepas). Huhu biasalah kalo dah dekat rumah kan, bt apa lagi, mestilah ON9, PS2, ASTRO and TIDO. Maner perginya aku study nie. Sabtu (23/04/2011) aku akan menghadapi paper advance calculus. Ya Allah pemudahkanlah untuk aku menghadapinya walaupun aku tahu aku tidak start study lagi. Kadang terfikir jugakan. Herm, macam manerlh orang itu boleh berjaya ea sedangkan usaha sama shja. Bt aku terfikir sesuatu.

Baiklah shbat semua, sebenarnya ayie nak ceritakan Sesutu disini. Kadang-kadang memang kita dah penat berusaha dan belajar bersungguh-sungguh untuk mencapai sesuatu tetapi Allah masih tidak mengizinkan. Kenapa berlaku bergitu? Adakah pernah shbat semua terfikir apa sebenarnya yang sedang berlaku dan kenapa perkara tersebut berlaku dekat shbat dan saya sendiri (bukan shbat semua). Sebenarnya ayie bukan pandai mana pun dalam bab nie Cuma nak kongsikan sesuatu mengenai perbualan ayie dengan shbat ayie mase balik dripada PC selepas menolong shbat seorng ni mencari kalkutator dia yang tertinggal dekat dewan exam. Perbualannya berbunyi begini:

Masa: 8.30pm-8.50pm
Tempat: jalan balik daripada PC ke KHAR.



Nampak tak ayat yang ayie merahkan itu. Betapa jauh pemikiran seorang shbat ayie mengenangkan mengapa dia tak dapat soalan yang diberikan mase exam. Ya Allah begitu mulianya hati beliau yang sentiase mengigati sesuatu yang belaku itu ad hikmahnya dan kesilapan yang pernah beliau lakukan menyebabkan beliau tidak dapt idea untuk menjawab soalan tersebut  walaupun sudah menglangi 5kali.


Moral of the story: kita kena banyak beristigfr kepada Allah dan sentiasa memohon doa kepada Allah supaya diampunkan dosa kita disamping sentiasa memohon maaf kepada shbat-shbat yang ad disekeliling kita kalau kita ad melakukan keslhan terhadap mereka. wait, tapi jgn nak tngu exam baru nak mintak maaf aw. Before exam pon kne sellu mintk maaf agr ilmu @ sesuatu yang kita perolehi diberkati oleh Allah dan orang yang memberikan ilmu tersebut. 


selamat pagi..renung-renungkan dan selamat beramal..
assalamualaikum

8 comments:

hana said...

erm..
betol tu..
x yah nk mengeluh atau menyalahkan takdir..
pikir la setiap yg berlaku mesti de hikmah tersembunyi..
mungkin x nampak sekarng tp masa depan x de sape yg tahu kn..
=D

Unknown said...

hana:

saye sokong kata-kata kamu itu.. xkan ad siapa pon yg thu mase depan kita..huhu

Muslimah Optimis said...

tu la kan kadang2 kita tak sedar apakita dah wat salah... sebab tu kalo boleh setiap hari kena muhasabah sebelum tdoq aapa yang kita dah lakukan sepanjang hari... semoga korang lulus exam dengan baik..ameen

Unknown said...

muslimah optimis:

betol tu cakap akak..kita kena muhasabah dengan apa yang kita lakukan setiap hari supaya kita tak akan mengulanginya lagi..huhu setiap manusia pasti tidak kaan lari daripada melkukan kesipalan especially kepada Allah...

Hazmi Al-Wafi said...

Manusia,selalu menyalahkan takdir.. Padahal setiap aturan Allah ada hikmah yang tersembunyi.. Seronok kalau ada sahabat yang sentiasa mengingati Allah dan sedar akan kesilapan diri sendiri..Tidak menyalahkan takdir.. Boleh sama-sama mengingatkan kita juga walaupun secara tidak langsung..

Unknown said...

ibnbakr:

alhamdulilah shbat sye semua baik2 dan sentiase menjgk ayie kearah kebaikan..syukur ad shbat seeprti mereka semua.. memg kita tak boleh menylhkan keadaan kena ingt akan perkara yang pernah kita lkukan dulu..semuanya terletak pd diri kita sendiri yg menentukan..

nurshaf said...

kesimpulannya, bermaaf-maafan sesma manusia tak kira lah nak exam ke tidak...

Unknown said...

fiq,

betol tu apa yg kamu katekan..

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014