November 26, 2014

Kau aliran apa?

Assalamualikum

Kau aliran apa? | Eh-eh, jangan fikir yang bukan-bukan pula. Bukan mahu ceirta pasal aliran agama iye disini tetapi mahu cerita pasal aliran ini. Alah jangan buat tidak tahu pula aliran apa? Aliran inilah. Cer tengok dekat bawah ini.


Aliran inilah yang ayie nak ceritakan. Sebenarnya tidak ada perbezaan pun antara budak yang ambik aliran sains mahupun aliran sastera. Ayie masih ingat lagi mase sekolah dulu, ayie antara budak melayu yang ambik aliran sains. Bayangkanlah just ada 6 orang budak melayu dalam kelas itu dan majoriti pelajar cina. hehe

Sampailah result SPM keluar dan masing-masing dapat result. Rezeki ayie dapat meneruskan pengajian ke matrikulasi setahun dan member yang lain menyambung ke tingkatan 6. Nak dijadikan cerita, member-member ayie yang masuk form 6 semua ambik aliran sastera. Setelah setahun lebih belajar dan diorang mengambil STPM dan rata-rata member ayie mendapat 4 FLAT ataupun kalau kategori universiti dapat First Class. Sekarang mereka masuk universiti juga.

Dekat situ sahaja kita dah boleh lihat. Rezeki itu Allah yang tentukan dan tidak semestinya masuk aliran sains akan dapat keje yang elok. Buat adik-adik dekat luar sana, satu sahaja pesanan ayie. Belajar ikut kemampuan bukan kehendak dan membangga diri dengan aliran apa yang kita ambil. tidak kira aliran sains mahupan sastera ada kelebihan sendiri.

Gaji tetap sama sahaja ok tak kira orang ambik aliran sastera or sains sebab semuanya kena bermula daripada bawah. Tak akan mati pun kalau ambik aliran sastera sebab orang sastera hebat-hebat taw. 

8 comments:

yayaaa ismail said...

betul tu sokong ! semua rezeki Allah bagi sama rata. asalkan seseorang tu berusaha dan tak putus asa berdoa pada Allah . Rezeki Allah tu luass :)

Kamsiah yusoff said...

singgah & follow sini

Cik nadya said...

yes. setuju. rezeki ada je dimana-mana. kene usaha lebih la :)

Unknown said...

Susah la kalau semua orang fikir macam tu.kan??yang penting kemampuan kita...

Scha Nazri said...

betul tu ayie. siapa yg compare gini mmg cetek pemikiran.

Unknown said...

Zaman belajar boleh lah cakap mcm tu. bila dah kerja baru tau mcm mana keadaan yg sebenarnya.. huhu.. baru tau mana susah, mana senang.. paling penting buat pilihan ukur baju di badan sendiri.. apa yg terbaik, mana yg termampu.

SukaSedap MY said...

dulu skolah amek sains tulen . tapi skrang bljar sains komp . jauhh tu lari . nyesal jugak

Izzati Amira said...

betul ni. setuju. jangan la memperlekehkan orang lain.. ishhh

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014