November 25, 2014

Teaching English Communication

Assalamualikum

Teaching English Communication | Masa dihabiskan dengan menghadap laptop everyday since balik rumah ni sampaikan salah seorang orang indonesia yang duduk menumpang dekat belakang rumah ayie ini cakap, "along ini tak reti kenal dunia ke apa sebab always duduk dalam bilik. Tak tengok matahari ker?" ayat dia lebih kurang macam begitulah. Padahal aku pergi jer bandar dan always setiap malam merayap pergi bandar melepak dekat mamak. hehe

Sebenarnya dua tiga hari ini ayie lebih selesa duduk rumah kalu siang sebab tengah buat research sikit pasal Teaching English Coomunication nie. Since cuti ini, ada sorang member bagi number dan dia cakap mengajar english. Ayie ingat mengajar english budak sekolah rendah tapi silap. Ayie kena mengajar english communication untuk orang dewasa yang telah bekerja.

Dalam hati, WHAT!!! macam tak berani jugalah sebab ayie pon bukan hebat english. Kalau speaking pun grenty broken english sahajalah yang keluar. haha Maklumlah cikgu suh belajar english dulu peg buat kerja matematik. Nasib badanlah gamaknya. hehe 

Akak tu bagi sikit kata-kata motivasi suh ayie mengajar dan try around 1month or 2 month. Kalau serasi go on kalau tak boleh dismiss class. Ayie tak berani nak lagi nak bagi keputusan dan ayie mintak tempoh dalam sehari dua ini untuk bagi kata putus.

Hopefully ayie dapat berfikir dengan tenang dan bagi keputusan yang dapat mengembirakan hati kedua-dua pihak. Sapa tidak mahu mengajarkan lagi-lagi ayie pun dapat tambah pengalaman dan improve my english. Tengoklah esok macam mana esok or lusa sebab ,asih lagi mencari bahan dan membuat pembacaan. Penting oh even akhirnya tak jadi mengajar ker. 
Mahu mengajar ataupun tidak? Poning den memikirkannya
--------------------------------------------------------------
Tapi sebelum itu ayie nak berkongsi sedikit tips. Kot-kot dapat bantu sesiapa yang ingin improve english masing-masingkan.

First of all,uols must be brave to speak with others. Jangan takut macam ayie nie dan tak kisah kita speaking broken english pun yang penting speak. Second, perbanyakkan vocabulary dalam otak kita ini dan cara untuk bertutur english dengan baik. haha

Itu adalah tips or info yang ayie boleh bagi. Selain itu, paling senang nak belajar english ini tengok citer english yang ada subtitles english and novel english serta dictionary mesti berada disebelah kanan mahupun kiri anda supaya kalau tak faham terus tengok dictionary. Pastikan dictionary pun yang english-english bukan english-malay taw. hehe baru improve english korang.

Ayie sekarang ini pun tengah belajar english balik terutama berkaitan dengan reading and writing. How to spell and write word correctly. All the best dan sama-sama kita tambahkan ilmu pasal english.


7 comments:

Luqman Zakaria said...

Sama samalah kite..luqman pon nak improve jgk english.. :)

yayaaa ismail said...

dalam banyak2 buku . dictionary laa plg malas bukak . hehe . teruih p google translate je . haha . satu lg dgr lagu2 english dgn baca buku english yg simple pn boleh tingkatkan english kita , mcm yaya . yaya suka baca buku diary wimpy kid sebab dia ada gmbr dan english dia mudah faham . sb yaya tak suka baca buku english yg xada gmbr . haha . boleh tidur nanti . haha

fina.S said...

saya byk prob dlm grammar n voca, kekadang speak ikut naluri saja ntah betul ka tidak.. haha.. *still learning BI* ^_^

Scha Nazri said...

itu lah. kena banyak prektis english ni. english den pun tunggang langgang. hahaha

Unknown said...

moga dapat buat keputusan dengan baik :)

Cik Mimie said...

Cik Mimie kekadang henatm je spiaking..jnji ckp bak kata cikgu Cik Mimie dulu..hehehe :)

Semoga keputusan yg diambil adalah keputusan yg tebaik :)

SukaSedap MY said...

english tengah2 boleh la . advanced mmang failed

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014