November 16, 2010

.:. kenduri part 1 .:.


Pagi-pagi pukul 5.45am lepas subuh. Aku, umi, nenek dan mak long gerak peg pasar. Sampai pasar kira-kira jam 6.10am, dan time nie dah ramai orang dekat pasar. Hehe aku tercengang juga sebab pagi-pagi dah ramai orang dkat pasar tpi reality nyer memg macam 2 lh. Nampak sangat x pernah pergi pasarkan. hahaha. Sampai sahaja pasar terus cari parking dan susah juga nk dapat parking, tpy umi dah biasa g pasar, so thulah dekat mane ad parking kosong. Lepas parking terus peg kedai ayam and beli ayam. Pagi-pagi dah cari ayam, hermm nenek aku tempah 13 ekor ayam daging, 2 kilo daging Import. Ayam tu 8 ekor potong 4 n 5 ekor lagi potong 16. Semuanya RM 164.80. Bru ayam sahaja belum lagi tempe, cendawan dan ikan. So, tdi aku kira-kira pagi ini jer dah bis RM250.00. RM250.00 + RM500.00 = RM 750.00. baru nama kenduri. Hehehe. Lepas 2, nak citer mak long aku plak, mak long beli ayam jugak 10 ekor, daging import 2kilo dan hati ayam 2kilo. Semuanya RM146.80. ayam yang 10 ekor tu potong 16 semuanya, sebab mak long aku nak goreng esok, agpon esok dekat rumah mak long aku sahaja potong lembu 6 ekor. Banyak x?? hahah. Biasa lah orang niaga lembukan. Saper nak tempah lembu boleh tempah dekat aku n harga boleh runding jugak..hehheeh jadi agen kejap.
            Lepas siap belanja semua aku gerak peg restoran assalam sebab nenek aku nak ngeteh. Korang thu ker ngeteh 2 apa?? Ngeteh 2 kira minum pagilh..hehe bahasa JAWA gitu..hohoh sampai assalam aku terus g order, roti kosong 2keping, roti telur sekeping. Air pula, air teh tarik 2, teh O 2 jugak n semuanya RM 10.80 dan siap tapaw roti kosong 4keping..hehehe lepas makan, terus balik umah sebab banyak lagi kerja nak kene buat. Before that, singgah kedai runcit cari sunlight tapi aku singgah 3 kedai runcit semuanya xad jual plak..haha terpaksalah kejap lagi aku peg Bandar beli dekat econsave. Sampai umah mak long, aku terus turunkan ayam, daging, hati ayam dan tauge yang mak long beli dan letak dekat dapur. Lepas siap sahaja, start kereta dan terus peg rumah nenek, xsinggah rumah pun padahal, rumah sebelah-sebelah sahaja..haha hantar daging, ayam, sotong, tempe dan cendawan. Nenek n umi terus masok bilik air dan bersihkan ayam-ayam tu. Lepas siap aku terus balik rumah dan rehat-rehat jap ini. Kang kejap lagi nak keluar peg beli barang dengan sepupu aku dekat Bandar.
            Ayam OH Ayam. Pagi-pagi dah kene siang ko dan bersihkan. Nasib baik nenek aku xsembelih ayam kampong, kalau tidak lagi rumit, sebabnya nak kne sembelih, cabut bulu, belah ayam n so on.hehehe pemalasnya aku nie.hohhoho inilah anak orang kampong yang  xmengaku kampong.haha malas sahaja nak buat kerja, thu nak yang senang sahaja macam maner lah hidup sorang nati ea??hehehe xterfikir pulak.

Sambung nati petang plak..
Nantikan part 2

No comments:

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014