August 16, 2011

tidur dengan mulut, mana satu ini?

السلام عليكم

credit to sumber

macam biasa sudah semestinya petang-petang macam begini grenty yang ramai tidurkan sebab keletihan berpuasa begitu tetapi ayie bukan mahu cerita pasal tidur ini tetapi mulut takkala dibulan puasa. biasalah memang mulut manusia itu tidak dapat ditutup walaupun syaitan tidak ad dalam bulan pose ini tetapi faham-faham sahajalah.

tidak guna untuk mengata pasal orang lain. contohnya,"tengok si abu tu baru keluar kereta barulah". and ada orang sambut,"ala kerja kerani sahaja mahu pakai kereta baru bukan kerja kerajaan pun". (tapi kadang-kadang gua pun macam begitu). aishh, tidak kisahlah dia mahu pakai apa sekalipun yang penting dia tidak guna duit kalian-kalian dan kaliankan. kena faham konsep itu. kalau orang beli kereta itu cakap sahaja,"alhamdulilah bertambah rezeki orang itukan".. aishhh, muhasabah diri balik ini.

kadang-kadang kerena mulut ini boleh menjadi binasa sebab dok sampai dari satu mulut hingga ke satu mulut. harap-harap kita dapat ambil iktibar daripada apa yang ayie katekan.

p/s: terima kasih dekat dekat nuffnang sebab bagi BE pasal celcom channel X. kalau korang rajin nak bagi duit raya lebih klik ah dekt iklan-iklan tu. haha 

27 comments:

senyumSOYA said...

gmbar tu mantop...

kontrol mulut.. kerana mulut badan binasa.. ^^"

bersangka baik lebih elok. kan?

Freaky said...

hehe betol tu ayie, sibuk je amik tau pasal org lain dan mengumpat.. tahniah dapat BE lg :D

CintaZulaikha said...

mulut org, tak kira bulan pose ke tak, kekadang ttp bercakap..serupalah ngn org yg tulis komen nih, kehkeh

zati embong said...

sekali dah tercakap,hati tetap makan dalam.xleh bt apa da.

aiman fanboy k-pop said...

heeheehee..tapi,bg mereka yg tak boleh nak kontrol sangat mulut diorg tuh,buat ketupat gak..heehee.........addduuussshhh...macam mana lah??pose kew tak...pose tahan lapar dahaga jew....tapi,pahala sATU kupang pon tak dew...^^

Tukang Karut said...

orang kata, mulut tempayang yang besar lebar tu pun boleh tutup... mulut manusia??? jangan mimpi la... nak kena jahit baru diam kot!

sergeant keroro said...

tahniah rezeki ramadhan :)

Luqeem™ said...

manusia ada saja ayat yang nak dikatakan. tak pernah hilang suara mengata orang..

mulut perlu dijaga..

muhamad hanif said...

mulut kalau dah berbau longkang, kita kasi CLOROX je.


wahahahaha !!

Umie Artoqiemie said...

*tatkala

Wanie said...

hehe..kan bagus kalau cakap benda baik..

sis pun dapat BE baru gak ayie..heee

diana said...

biasa la tu...
kelemahan kita jugak yang dia nampak
walau kita ada kelebihan...

nur intan hazirah said...

tue la kan masalahnya...kita nie bila wat salah kita kata setan hasut tp bila lam bulan pose nie xsedar diri sendiri tue lak ala nak jd setan lak hehehe
nice entry atas igtan bersama :)

Lieyly ︱ Alia said...

cntik gmbar tuh..

betoii3 , kdg2 sebab mulut ja dpt dosa free kan..lebih baik jgn kta apa2..doa yg baik2 sudah..

cik sakdi said...

hah betul betul! sedangkan ngah tido pon leh mengigau

syrupmasin said...

kerane mulut santan binase..ehh badan :D

Bro ahmad said...

mulut buat hal badan tangung dosa hmm

IMANSHAH said...

jarang update sekarang

Solihin Zubir said...

haha.. kdg2 kita termengumpat tnpa kita sedari..
nauzubillah..

yatie Awang said...

betul cakap solihin, kita rasa bercakap macam biasa rupanya mengumpat, minta dijauhkan, terutama bulan Ramadhan ni

alif haris said...

ala dorag tu bz body pehal ..
bukannya die guna atau mintak duit dorang pn .. hehe :p

Mr.Thinker@Ali said...

itulah yang dinamakan lumrah kehidupan. ada mulut, kata-kata. ada hati, hasad-hasad. ah. kena bersyukur je.

Far8 budak baik said...

haha..tu ar..tak baik
kn cakap cam tu kat org..
x kesah lahh ape dy dpt..
yg penting dy tak kacau kita..
x pyh ar nk dengki2 kn..
hahahaha be tu

adan said...

hairan ar dengan mereka yang dengki akan kejayaan/kelebihan orang lain..

Niena Pengembara Ilahi said...

kelemahan tu senang je org nk nampak..

YOUsoF said...

Memang susah nak didik mulut supaya selalu beradab.. tapi tak salah cuba dan mencuba.. kan Ayie.


Rezeki Allah sangat meluas..

aziyati saidin said...

aip...sbp mulut je byk dah dosa tnpe d sdri...

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014