May 14, 2011

Allah tidak menyukai ucapan terus terang??

assalamualaikum semua..

how are you today to all my friend? i hope you all sihat-sihat shja. for this entry, ayie akan gunakan bahasa rojak. biaselah, ayie kan suka merosakkan bhasa. uits, tapi tak selalu lah yer. haha alhamdulilah,pagi nak peg PPD Pontian untuk bertanya lebih lanjut mengenai GSTT. korang tahu tidak apa itu GSTT. GSTT adalah (guru sandaran tidak terlatih). aku memang tak terlatih nak bt mxm maner kan? tak habis lagi aku menuntut ilmu dan sampai bila-bila pon ilmu Allah ini tidah habis dituntut. betol tak shbat semua?

puas sudah ayie berceloteh sekarang masa ayie nak berkongsi sesuatu dengan you all. perkongsian ayie adalah berkaitan dengan isu semasa pada mase kini. haha mesti korang dah dapat detectkan apa yang ayie akan perkatekan. by the way, sebelum berceloteh panjang. jom tengok ni.


ayie tak nk bercerita panjang @pon megolah apa yang memang dah terpampang dalam mak surah An-nisaa' tersebut sebb grenty shbat semua sudah fhamkan apa yang dimaksudkan dengan ayat tersebut. kita sebgai manusia nie, kalau nak menegur perbutan orang @pon kesalhan orang lain jgan lah sampai mengaibkan seseorng itu. lebih baik dengan teguran yang membina @pon sindiran. apabila kita menegur orang melalui sindiran mahupun teguran membina tidak akan mengaibkan orng yang ditegur sebb kita menegur secara keseluruhan bukan persendirian.

moral of the story: jangan pernah membuka pekung didada kerana kadang-kadang boleh menyebabkan kemarahan orang lain. kalau menegur itu biarlah tegur secara membina mahpun kritik secara sendiri. lastly, jumpa dilain mase. bye3x.

28 comments:

adan said...

terima kasih dengan peringatan ini bro.. saya hargainya..

Freaky said...

kekeke kali ni rojak lak ye bro.. haha adui pandai wat aku gelak..

munna said...

betul tu..kenalah jaga maruah org lain juga...

Miss Tira said...

Peringatan yang baik. Terima kasih :)

Mr.Thinker@Ali said...

Ini terbaik untuk mengingatkan diriku sendiri. Terima kasih dengan perkongsian ini. ^^

cik sakdi said...

ehem terima kasih atas nasihat tu, sometimes kite xsedar kite ckp apa.

gi PPD nak jadi cikgu xterlatih ke?dulu pernah gak skolah kat kampung, pontian cikgu ganti mudaa n nsem ooo kihkih, dah lame x pergi.

HajarRasdi [BdkKck] said...

SUKA ENTRI NI. kita buat kat orang. tapi tak mustahil satu hari nanti, orang akan buat balik kat kita. what goes around comes around. Kan?

Gadis Rama-Rama said...

betul2
kite kena jaga aib org
nanti Allah pasti akan jga aib kite

:)

adwafarahin said...

malulah bkk pekung di dada sendri

cucu umie said...

adwafarahin:

haha..thu xper??

IMANSHAH said...

Salam dik

tuko lagi ye layout

cucu umie said...

imanshah:

abg iman, biaselah..sajer2 jer nk tukar..nak happening gitu..lala

ABU said...

cinta kepada penciptaNya..yes betul
syukur dengan nikmat yg diberikan:D

cucu umie said...

Abu;

memang kena bersyukur dgn setiap pemberiannye..

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

terpulang kpada masing2 sama ada boleh menrima ke x sesuatu teguran tu :)

cucu umie said...

taufiq;

huhu,

nida-razak said...

betul2...sillaturahim pon terjaga =)

cucu umie said...

nida-razak:

hehe..

Mrs.Yie said...

kalau nak menegur jgn sampai mengaibkan dan menjatuhkan maruah org lain..ayie,cantik template ni..gud job..hehe :) header pun cantik..jeles ah..haha..nak suruh ayie buat header tapi tunggu ye..

l a l a , S h a h e i l a said...

Ada sesetengah entry tu sy tgk mrh bukan main,

siap guna perkataan tak elok lak tu..

memalukan...

cik aisha said...

GSTT dulu2 pnh apply tp xdpt pn...kui2 kisah lampau...

ye la tak elok membuka pekung didada secara keterlaluan.xsuma benda boleh dishare trtma yg memalukan org ...nk tgur org pun ada caranye...

ok xley komen pnjng2 sbb cik aisha pun bkn baik sgt..haha..:)

ishiko said...

umm.. betul..
tapi ade setgh org xsuke teguran berupa sindiran, mrk lbh mnerima teguran yg direct..bg yg jenis sensitip, lbh baik tegur dgn brhemah..
jadinya teguran kita tu kena tgk situasi ngan jenis org juga la kan..

cucu umie said...

mts yie;

terima kasih yer..huhu

cucu umie said...

shaheila:

no komen, terserah pada yg menulisnyer..

cucu umie said...

cik aisha;

hehe. xdpt ker GSTT tu, ayie pon xpasti lg.. xper, kite berubh ke arah kbaikan...

cucu umie said...

ishiko:

betol tu..depend pada seseorng itulh..lebih selesa ditegur bgaimana..

Rozuan Ismail said...

Allah tidak mahu kita membuka aib orang lain.

Allah mahu hamba-Nya yang merendah diri.bukan takabbur

cucu umie said...

rozuan ismail;

betol itu..setiap hambanyer kita sederhana..

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014