May 28, 2011

apa yang sebenarnya manusia cari dalam kehidupan ??

assalamualikum semua..

apa sedang korang buat pagi-pagi macm gini tai dah kire pagi ker nie macam dh nak mauk tgahhari shje. hehe biaselah kalau ayie lepas subh berjge kejap sampai kol 8.30am and then layan perasaan iaitu tido balik. kuikui itulah aktiviti dihari sabtu nak bt macam mane kena terima jugalah sebab dkt hostel telh tebiasa.

cakap pasal terbiase inikan? adakah manusia boleh mengubah biasa mereka itu seperti daripada seorang yang malas kpada rajin. apa yang boleh ayie katekan adlah nak berubh bila-bila shja boleh cuma tergntung pada niat shje sama ada untuk meningglkan tabiat terbiasa itu @pon tidak. 

okay puas ayie mengarut jom masuk dekat entry sebanr? kuikui sebelum itu macam biaselh klau ayie nie grenty akan keluarkan satu statemnt dulu baru nak ulas. harap korang fham betol-betol ya statement ini.
APA YG KITA CARI?
Manusia ni pelik...?Dia tak nak syg org, tapi nak org syg dia?
Dia tak jujur pada org, tapi nak semua org jujur pd dia?
Dia tak ingat org, tapi nak org ingat dia?
Dia tak nak suka org, tapi nak semua org suka dia?
Dia makan tak nak share dgn org, tapi nak semua org mesti nak share dgn dia?
Dia tak nak kena tipu, tapi dia sentiasa menipu?
Dia tak nak org kata, tapi siang malam dia asyik keje mengata2...
Dia ambil hak org tak pe, tapi marah bila org lain ambil hak dia?
Dia tak nak dengar cakap org, tapi nak semua org mesti dengar cakap dia...
Dia tak tolong org tak pe, org tak tolong dia, dia mengamuk?
Dia baran tak tentu fasal tak pe, org lain mengamuk baru padan muka dia...
Dia cakap tak serupa bikin, ok pada dia, tapi kalau org buat benda yg sama pd dia...marah pulak?
Dia janji tak penah betuL, it's normal katanya, tapi kalau org lain?
itulah realiti manusia. pasti ada sahaja manusia seperti inikan. mereka rase diri mereka shja yang benar dan tiada cacat celanya sehinggakan shbat mereka mengur untuk kebaikan pun shbatnya dimarahi. kitakan sebgai seorang manusia yang sering lalai dan alpa kenalah menerima setiap nasihat itu supaya dapat dijadikan pedoman bersama.

masakan kita tidak boleh menerima pandangan orang lain sedangkan baginda Rasulullah juga boleh menerima pandangan yang diberikan oleh setiap shbatnya untuk kebaikan bersama. oleh itu wahai manusia, jadilah manusia yang boleh menrima stiap teguran dengan lapang dada.

47 comments:

k a k L a m p said...

heeee.. bagus2 x tdo pas subuh... tapi btol la manusia ni.. isk pelik2 sume nye..

tapi sy pon kdg2 mcm tuh..arghh kene berubah sungoh

Puteri Iqa Izyan said...

biasalah manusia ni.

tak pernah bersyukur dengan apa yang ada.

samalah jugak mcm sy ni haa. haha

hana said...

kalau orang lain suma salah tapi kite semua betol...
hahaha..

Papa Mifz said...

terima pandangan org lain tu perlu...tapi buang yg keruh ambil yg jernih...:)

Syuxer said...

manusia ni banyak pelbagai ragam..itulah unik manusia dijadikan berbeza2..hehe

ABU said...

biasa la perangai manusia pelik pelik..:D

btw, tuka nama dah..mana pgi budak matematik? haha

Bro Ery said...

Bila terbaca statement tu kenapa gambaran Dato Sri Najib timbul didalam fikiran. OMG! Muahaha..

chemay said...

manusia tak pernah puas dgn apa yang ada.
:)

diana said...

bila kita tak sayang orang,orang pun tak sayang kita..
bila kita tak jujur pada orang,orang pun tak jujur pada kita.
bila kita tak ingt orang,orang pun tak ingat kita..
begitu lah seterusnya..
dalam diri kita ada sifat mementingkan diri dan ada sifat mementingkan orang lain..
ada dua2 sifat ni dalam diri kita.
kita tengok hari ni orang tu makan tak kongsi.mungkin esok kita jugak terlupa untuk berkongsi..:)

senyumSOYA said...

lain org lain ragam...

Mrs.Yie said...

dalam hidup ni akak nak cari kebahagiaan je ayie..x lebih dari tu..x mau susah2 fikirkan pasal benda lain..cuma KEBAHAGIAAN.........

| cik azeya | said...

dia aje yang nak lebih. haa manusia bhai.

syAzAnA said...

jgn bersikap pentingkan diri sangat. susah hidup nanti.

apa pun tak boleh!

IMANSHAH said...

diam je lebih baik

syrupmasin said...

haha..sekarang nih sedang berusahe nk terime teguran orang sebab rase dah smpai mase bersikap macam orang besar..haha..sebab umur dah 21 tahun :D

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

banyak orang banyak la ragamnye.... xsume yang kita idamkan akan menjadi kenyataan kan... tapi yang penting kita kan cube yang terbaik dalam hidup kita ni :)

HonEyBuNNy said...

setuju bangat dengan entry neh...

betul2...itu la realiti kehidupan manusia kan...

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jom Terjah entry terbaru ??

jenis jenis kereta mpv

betoi lerr kalau bukan manusia yang nak perangai pelik sapa lagi kannn... rasanya Alien pun tak sanggup...

adan said...

Fitrah manusia sentiasa melakukan kesilapan..

apik pehe said...

manusia??mesti la nak cari kesempurnaan..hehehe

Ayie said...

Manusia dan keinginan terhadap perfect, tak boleh dipisahkan.. ^^

Nasriq said...

wuaaa.... sangat betul di atas pengamatan aku...

Mohd Ridhuan said...

niat tu penting....
dan kemahuan untuk berubah....insyaallah....

cucu umie said...

@k a k L a m p

incya-Allah kita boleh berubah kearah yg lebih baik..

cucu umie said...

@Puteri Iqa Izyan

incya-Allah boleh lg berubah..try your best to be yourself

cucu umie said...

@hana

yeker? mcm gitu ea?? ahaha

cucu umie said...

@Papa Mifz

that right papa

cucu umie said...

@Syuxer

memang manusia dijadikan berbeza..

cucu umie said...

@ABU

memang pelik nak bt mcm maner.. haha sajer nk tukar name sendiri ah bu.. malas letk budak math wlopon memang budak math..haha

cucu umie said...

@Bro Ery

no komen bro about your statement..haha

cucu umie said...

@diana

ayie sokong cakpa akak itu..manusia memang bgitu..kdng2 lpe

cucu umie said...

@senyumSOYA

yes..that right

cucu umie said...

@Mrs.Yie

kebhagian itu memang pntg kak..biaselah kdng2 terfikir shje ayie tntg bnda nie..hehe

cucu umie said...

@| cik azeya |

kalau tak lebih nak mcm maner..itukan sudah sifat manusia..

cucu umie said...

@syAzAnA

betol tu ckp hang..aku sokong..hehe

cucu umie said...

@IMANSHAH

kenapa nak diam jer abg imanshah?? hermmm

cucu umie said...

@syrupmasin

hang lebih tua dari aku sebb dah 21 thun..aku bru nk masuk 20 tahun..kuikui incya-Allah hang boleh shje

cucu umie said...

@Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine

betol3x..cuba yg terbaik..

cucu umie said...

@HonEyBuNNy

itulah manusia..nak bt mcm maner..hehe

cucu umie said...

@apik pehe

kesempurnana pun..aduyai..

cucu umie said...

@Ayie

boleh kalo mereka tahu dimana kelemahan mereka..okay shje

cucu umie said...

@Nasriq

hang mengamat apa nasriq..kuikui

cucu umie said...

@Mohd Ridhuan

that right... niat sgt pntg..

cucu umie said...

@Afzainizam

alien? alamak! hahah

cucu umie said...

@adan

tapi masih boleh untuk memerbaiki kesilapan..

cucu umie said...

@apik pehe

kesempurnanan..memang perlu tapi perlu pada diri sendiri lh..

NUR YAYAH said...

kita asyik pandang perangaoi org yang buruk, padahal kita tak sedar kadang2 perangai kita pun buruk. itu laaa masyarakat. hehe saling tegur menegur, itu yg paling baik :)

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014