May 25, 2011

pemikiran manusia masih dalam kotak

assalamualikum semua..

tengah hari macam ini sedapkan dapat minum air tebu. pergh memang mantap ah sekarang ini kalau dapat minum air tebu sebab ayie memang dekat kedai jual air tebu. kuikui alamak, memang tak terkatalah apabila dapat merasa air tebu ditambah dengan ada kerepek pisang. ayie makan free sebab apa? sebab dekat kdeai ayah sendiri. haha

okay puas mengarut semua, petang ini ayie nak bawak isu tentang pemikiran manusia yang masih dalam kotak. yeah, whay dalam kotak sebabnya korang tidak mahu keluar daripada kotak itu dan lihat dunia luar. sekarang ini zaman dah modenlah dan masanya untuk korang tengok dunia luar dan jangan dok dalam kotak sahaja.

kenapa ayie cakap macam itu? sebabnya ad lagi remaja macam ayie ni @ junior-junior ayie masih tidak mahu keluar daripada kampung semata-mata dapat smbung belajo jauh. what wrong with you all, can not go out from village. kite dah besarlah, sekaranglah masanya kita nak berdikari dan merasa hidup susah. sampai bila nak jadi anak manja sahaja.

jangan nak asik duk ketiuk parents shja, we must independent dan thing positivelah. kalau korang dah terbiasa jauh daripada parents tidak semestinya korang akan lupekn parents korang tapi satu benda yang akan korang dapat. tengok apa yang ayie higlightkan ini ya.
korang akan dapat pengalaman yang akan menjadi pengajaran dalam kehidupan seharian korang. kalau korang dok satu tempat sahaja mane pemikirng nak berkembang.
itusahajalah yang ayie nak sampaikan. pemikirang mesti kehdapan supaya lita tidak akan lalai dengan keulikan dn kemanjaan yang diberikan oleh parents. sampai bila nak bergantung dengan mereka sahaja. kalau dah ad peluang itu teruskan belajar dan tidak kisah jauh manepun yang penting dapat pengalaman.

p/s: see you all in the next topics about pemikiran manusia juga.

14 comments:

syuxer said...

tq atas pandangan ayie..

manusia memang susah nak berubah lebih2 lagi MeLAYU..huhu..

tengokla melayu2 kita nih..pemalas,arapkan suatu yang mudah..huhu..arap syuxer dan semua melayu beragama islam tidak terjebak golongan sedemikian

CintaZulaikha said...

ada jugak manusia yg jenis cam katak bawah gelas dik..yg ni lagi dasat..nampak apa yg diluar, tapi lsg tak tau apakebendanya tuh..hampeh kan???

ps: dlm kata lain, nak tunjuk pandai r..kakakka

Firdaus Life said...

ayiee.. bak air tebu sikit. hehe anyway yang tak kuar village tu tak tau la ape yang mereka fikir. x out of the box langsung.. huhu

Mana silap, Mana hebat

秋 ツ said...

tak pernah lagy blaja jaaauuhh dr family. lepas ni kut. hee ;)

Unknown said...

entry ni kena sebijik kat sepupu akak..
masa belajar nak duduk dengan mak abah,
lepas belajar,dapat kerja kena pi sabah,menangis sampai 2,3 kali mohon nak balik ke semenanjung..
sekarang dah dapat balik,duduk dengan maka abah lagi..
aih!!dah kawen nanti cemana la..

cik sakdi said...

ah kite lak kalu leh nak belaja jauh2. kihkih

Noor Fatin said...

saya suka dengan org yang pindah sana sini jumpa org sana sini, berkenalan dengan org lain2 negeri. saya tgk kalau seseorg tu asyik berada di negeri dia dan berjumpa dgn org di negeri dia saja, bila dia dgn org negeri lain, dia xleh ngam. haha. :)bila org yg pindah sana sini, lain2 negeri, bercampur dgn org, insyallah mana2 dia pegi dia bleh sesuaikan diri..

khairul akmal bin azman said...

sokong2..dlu kay pun takut nk stdy kelate ...x taw budaya dowang..
tp lame2 le gak masuk pale..
yg nak berubah kite sebenarnye
set mind alwayz positive yer..

nur maisarah said...

hahaha. aku setuju.

yang tanak keluar kampung tu maybe budak manje kot. ngade2. takle berdikari, kalau duduk dekat satu tempat je macam mane otak tu nak berkembang. adeh. macam2 hal.

adwafarahin said...

dulu adwa pon pk xnk smbung blaja..nk dok ngan mak abah jer
sebaik kene paksa
klu x msih di takuk lama xnk berubah
alhamdulillah skrng da pandai berdikari :)

Unknown said...

haaa..betol2..belajar jauh2 lagi best..baru macam besar cepat sikit..haha

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

best beb belajar jauh2 ni.. aku dok melaka, study dulu kat bt pahat, praktikal kt terengganu n Kl.. best giler nengok tempat orang :)

Anonymous said...

Takut sangat nak berpisah jauh-jauh dan hidup berdikari. Sampai bila pun tidak akan jadi dewasa.

Jahirah said...

nak tambah cikit la....pemikiran manusia masih dalam kotak kaca....kalau kotak biasa x transparent mcm kotak kaca.dia hanya nampak dunia sekeliling dr dlm kotak kaca tu je...hik2

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014