May 27, 2011

masa bukan alasan untuk segalanya !!

assalamualikum semua..

alhamdulilah untuk kaum adam sudah selesai menunaikan tanggungjawab iaitu menunaikan solat jumaat. tapi adkah kaum adam yang tidak menunaikan solat JUMAAT ea sedangkan itu hanya seminggu sekali dan bagaimana pula dengan solat fardhu ye ea pula? adakah dia menunaikan dengan baik sekali dirumah. itu ayie kurang pasti. tepuk dada tanya iman anda.

okay sekarang mase bergurau sudah tamat. kuikui ayie lebih selesa untuk bercerita tetang masa pula sekarang ini. kadang-kadang ad manusia yang menrungut mengenai masa sedangkan manusia setiap hari diberi masa 24jam sehari. manusia perlu sedar yang setiap orang dikurniakan masa yang sama banyak tidak kirelah penoreh getah, pelajar, guru, ahli koporat. nelayan mahupun perdana menteri.setiap orang mempunyai 60saat dalam 1minit atau 60 minit untuk satu jam atau 24jam dalam satu hari tetapi kenapa masih tidak cukup lg. sebelum bercerita panjang jum hayati surah As-Asyr yang bermaksud:
"demi masa sesungguhnya manusia berada didalam kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh, berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran".
Nabi Muhammad S.A.W juga pernah bersabda yang bermaksud:
"rebutlah lima perkara sebelum lima perkara iaitu masa muda sebelum tiba masa tua, masa sihat sebelum tiba masa sakit,masa kaya sebelum tiba masa miskin,masa lapang sebelum tiba masa sibuk dan masa hidup sebelum tibanya masa mati'.
daripada firman Allah dan sabda junjungan kita jelas menunjukkan bahawa masa itu amat penting dan jangan sesakali menjadikan perkara duniawi sebagai alasan untuk kita menunaikan tanggungjawab kita kepada Allah. gunakanlah masa seelok-eloknya untuk kita menyeimbangkan antara duniawi dan ukrawi.

32 comments:

ummu said...

assalamualaikum Ayie

salam Jumaat
masa ni takkan menunggu kita
semakin kita berlari
semakin ia menjauh
tapi kalau kita dok diam je pun
masa tetap meninggalkan kita

samda kita nak terus bangun
selepas terjatuh,
atau diam membisu tanpa usaha setelah terjatuh,
masa tetap takkan menunggu kita.

dan masa bergelar pelajar
adalah masa indah untuk dikenang
terutama di UPC. Pekan Koboi, berlatar belakang Banjaran Titiwangsa, disulami enjin keretapi sejak tahun 1922...semua tinggal memori kerna pastinya sekarang ia sudah ebrubah wajah.:)

alamak panjang lebar pula akak bebel,maklumlah dah mula cuti sekolah dapatlah tinggalkan jejak di blog Ayie.

aQimie Ceplos said...

la.. kat ats rupenye.. hehe :)

nice entry ayie ^.^ tu yg boleh sy katekan ;)

btw. selamat hari jumaat :D

diana said...

masa ni macam duit la..
ada banyak mana pun tak cukup2..
tapi bila dah banyak orang bazir2 kan saja..
gunakan masa dengan sebaiknya..

Mr.Thinker@Ali said...

Jangan jadikan alasan sebagai sebab untuk mengelakkan diri daripada melakukan perkara0perkara wajib. ^^

Mr.Thinker@Ali said...

Ayie, mcm biasa k. Nak mnta kebenaran untuk share kt FB. ^^

cik sakdi said...

cakap pasal mase kan.. skejap gler dah nak naik sem baru. hihi

Papa Mifz said...

kene pandai bahagi masa...jgn terlalu duniawi...

syrupmasin said...

mase tuh duet..kene pandai gunee :)

adwafarahin said...

adwa berdoa agar adwa tidak berada di dlm golongan yg lalai

Mrs.Yie said...

ingat 5 perkara sebelum 5 perkara..sihat sebelum sakit,muda sebelum tua,kaya sebelum miskin,lapang sebelum sempit..

kalau kita pandai membahagikan masa,insyaAllah kita sikit pun takkan rasa rutin kehidupan kita selalu sibuk malah sebaliknya pula berlaku..percayalah.. :)

apik pehe said...

masa..kejap kiter rasa lama,kejap kiter rase sebentar jer..

k a k L a m p said...

bagush ntry nih..zaman skang adik2 lelaki rmi amik temeh solat jumaat...

cik aisha said...

bagus ayie ni...entry untuk berpesan2 sesama kita,jgn lupa...:)

Arpiiz said...

kenalah pandai atur waktu, baru dapat buat semua kerja..^^

Ati Masrif said...

salam kenai,

dtg dari blog diana :)

mula2 masuk ..
mak datok...terkezutt den
besaunya font ...hehe
bagus2 terang nak baca

masa ni kalau di beri 26jam sehari
pun tak tentu cukup kalau
tak bijak mengaturkan :)

Solihin Zubir said...

masa umpama mata pedang...
lambat sikit je, mati la..

cucu umie said...

@ummu

terima kasih kak ummu bg nasihat dekat ayie..incya-Allah ayie akan dpt mjadi peljar cemerlng

cucu umie said...

@aQimie Ceplos

thnkx bro..hehe

cucu umie said...

@diana

betol akak, kne gunakan masa dgn sebaik-baiknya

cucu umie said...

@Mr.Thinker@Ali

ali, betol tu...boleh jer nk shre dekat fb

cucu umie said...

@cik sakdi

selamat menempuh sem baru

cucu umie said...

@Papa Mifz

betol3x..tidak boleh terlampau duniawi

cucu umie said...

@syrupmasin

hhuahau..hang thu duit jer

cucu umie said...

@adwafarahin

incya-Allah tiak adwa

cucu umie said...

@Mrs.Yie

betol cakap akak itu..ayie sokong

cucu umie said...

@apik pehe

betol2..oleh itu kne gunakan mase dgn sebaik-baiknya

cucu umie said...

@k a k L a m p

memang mcm tu pon kbnykannya

cucu umie said...

@cik aisha

untuk peringtn ayie juga

cucu umie said...

@Arpiiz

penting itu atur waktu..

cucu umie said...

@Ati Masrif

salam kenal juga..ayie memang suka fon beso2..nampak terang gitu bila orang bace..hehe

cucu umie said...

@Solihin Zubir

betol cakap bro tu..kne gunakan dgn sebaik-baiknya

Farhana Malek said...

ahaa. terus semangat nak kejar masa untuk study.

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014