May 15, 2011

mencitai yang lima dan lupa yang lima, apa ea?

assalamualaikum semua..

apa ea yang korang buat sekarang petang-petang nie. dah laksanakan tanggungjawab blom kepada Allah. kalau blom, jum sama-sama laksanakan. hehe petang-petang nie kan best kalau lepak dengan family dekat pantai. pergh. ayie memang minat giler lepak pantai. tapi tak tahu ah kenapa? maybe sebb dapat cuci mata kot. haa

okay, puas mengarut jom kite masuk kepada cerita yang sebenarnya. korang perasan tak, lately ayie kadang-kadang ad selitkan entry pasal agama sikit. buka ayie nak berlagak teror agama cuma untuk panduan bersama sahaja. mane tahu dapat digunakan untuk mase hadapan ker?hari ni nak cerita tetang apa ea? jom layan ayat nie.


Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda, "Akan datang waktunya umatku akan mencintai lima dan lupa kepada yang lima : 
  • Mereka cinta kepada dunia. Tetapi mereka lupa kepada akhirat. 
  • Mereka cinta kepada harta benda. Tetapi mereka lupa kepada hisab. 
  • Mereka cinta kepada makhluk. Tetapi mereka lupa kepada al-Khaliq. 
  • Mereka cinta kepada dosa. Tetapi mereka lupa untuk bertaubat. 
  • Mereka cinta kepada gedung-gedung mewah. Tetapi mereka lupa kepada kubur."


apa yang korang faham daripada ayat tersebut. ayie sahaja nak keluarkan ayat tu sebb lately memang benda ni sudah terjadi. cuma sgelitir kita sahaja yang masih tidak mahu ambil endah. oleh itu, jom sama-sama kita ambil iktibar daripada ayat tersebut untuk kebaikan bersama kelak.

moral of the story: manusia mudah berubah apabila mendapatkan sesuatu didunia nie. tapi tidak bersyukur dengan apa yang mereka perolehi. oleh itu, kita henddaklah bersyukur dengan segala rezeki dan nikmat yang telah kita usahakan.

33 comments:

Rozuan Ismail said...

terima kasih sebab ingatkan.itulah manusia.sentiasa alpa dengan nikmat dunia.

HajarRasdi [BdkKck] said...

manusia memang mudah lupa. bila ditimpa masalah baru nak ingat. macam tu jgk la dgn saya. terima kasih tolong ingatkan. =)

Freaky said...

terima kasih bg peringatan bro. aku nak g asar jap

IMANSHAH said...

hurm itu kenyataan..itulah ujian sebenarnya, DUNIA ni ujian

Nonie said...

sama..nonie pun suke sgt pantai.nak2 dpt lepak bersama fmily :)

| cik azeya | said...

terime kasih untuk peringatan ini.. :)

Syuxer said...

tq ingatkan..manusia memang selalu lupa..coz itu iman sentiasa turun nail..:)..

weh tepi pantai??..best ar lepak2 kat sana..paling best time 1 2 3 pagi..sunyi dan kalau dengar bunyi ombak dan tengok bintang2 perghhh bestt..:)

diana said...

semoga kita dijauhkan dari sifat mencintai
perkara2 yang dunia ni..

mayra aish♥ said...

like this entry :)
thnk 4 remind ;)

G3-lina said...

betul.. dan memang betul!! thanks ingatkan saya.. sebab.. memang betul ada yang saya dah lupa..

cucu umie said...

rozuan ismail;

sama-sama..kita kan kena saling mengigati..

cucu umie said...

hajar rashid:

sama2..ayie pon macam tu juga..

cucu umie said...

freaky:

okay2 shje.. btw, same2..

cucu umie said...

imanshah:

memang pon..dunia ini adlh ujian bt umatnyer

cucu umie said...

nonie:

kita same test lh..huhu

cucu umie said...

cik azeya:

sama2..

cucu umie said...

syuxer:

sama..memang best pon lepak dekat pantai dan itulah adlh hobi aku..hehe

cucu umie said...

diana:

incya-Allah kaka..same2 lah berdoa yer..

cucu umie said...

mayra:

same2..

cucu umie said...

mayra:

same2..

cucu umie said...

G3-lina:

kita kena same2 saling mmegigati untuk kebaikan bersama..

Arpiiz said...

bila kita sudah diberikan kesenangan, memang teramatlah mudah untuk kita lupa kepada pencipta..huhu

cucu umie said...

arpizz:

betol tu..oleh itu, kena bersyukur dgn apa yg kite perolehi..

ABU said...

yes bersyukur..trima kasih krana mgingtkan hamba :D

cucu umie said...

abu:

sama2..kite sbgai hamba kena saling mengigati..lala

Solihin Zubir said...

bagus.. saling mengingatkan...
manusia mmg sering terlupa dan saja buat2 lupa mungkin.. huhu..

JIJI YU said...

tapikan mereka selalu beralasan yang fitrah manusia ini memang pelupa..

ishiko said...

alhamdulillah renungan bersama^^
*nice en3..

cucu umie said...

solihin:

same2 bro..

cucu umie said...

jiji yu:

kne bg nasiht lah nampak yer sepye mereka sedar

cucu umie said...

ishiko:

same2..incya-Alah untuk renungan bersame

Syafiq Rosli said...

bgus2 siapa yang dah lalai tuh harap sedar bila bc ni kan..

cucu umie said...

syafiq rosli;

incy-Allah mereka akan sedar..

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014