May 3, 2011

petua imam al-Ghazali mengenai dosa!!

assalamuaalikum semua...

apa khabar semua malam nie. alhamdulilah setelah dua hari di rumah dapat juga ayie kuar jalan2 dekat bandar malam nie. huahu kuar pon sebb kat rumh susah nak dpt line internet. memang peritlah kalo nak dapatkan line internet tu.aduyai, kne bawak ke hulur dan ke hilir lah nampaknya. lala tpy sekrng nie, mcm biase rutin ayie kalau balik kg adalah lepak kedai mamak. haha kedai mamak mane ea? mcm biase kedai msamk dekat dengan pantai. 

dammmmm...haha dt rase suausana pantai dan ilang segala masalah sekrng nie. sowi ah kalau sebelum nie entry ayie just ambik daripada shbat-shbat dekat FACEBOOK. bukan xad niat nak menulis cuma perlu fham shjalah line internet tidak menentu. (alasan semata-mata).haha malam nie ea? herm, ayie tak thu nak cerita apa cuma nak mengarut boleh.lala jom dengar ayie mengarut pasal cerita ini. hayati bersama-sama ya.

sebelum ayie berceloteh, cuba shbat semua hayati ayat dekat bawah nie ea. jom3x


apa shbat semua terfikir apabila membaca membace mengenai petua imam al-Ghazali? kadang-kadangkan apabila ayie fikir balik tu, betol kot apa yang telah diperkatakan oleh imam Al-Ghazali. kita anggap shjalah yang non muslim itu mulia, kerana mereka tidak thu mengenai apa yang mereka lakukan. sedangkan kita orang islam tahu akan sesuatu yang kita lakukan sama ad kita lakukan itu mendapat pahala ataupun dosa. lagi satu, kita orang islam pasti tahu apa hukumnya apabila kita makan bab* @ anjingkan. herm, oleh itu, kita kena berhati-hati dengan setiap perkara yang kita lakukan kerana kita sendiri tahu apa yang kita lakukan sama ad salah ataupon tidak disisi syariat.

moral of the story: kita boleh merubah diri kita ini kearah kebaikan selagi kita tahu membezakan dimana halal haram, baik buruk apabila kita melakukan sesuatu itu. yakinlah dengan janji Allah iaitu Allah akan sentiasa bersama-sama dengan orng yang berubah kearah kebaikan. incya-Allah.

sowi lah geng xad mood nak update panjang-panjang lagi pon mane ad orng nak bace.lala jumpa dilain entry dengan kisah yang lain pula.

p/s: sape boleh tolong send kat ayie contoh resume nak mohon cikgu sandaran kalau ad contoh send dekat email nie ea. cucuumie@gmail.com @ ayiez_frenz91@yahoo.com. please.


12 comments:

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

lagi tinggi ilmu seseorang tu, lagi tinggi tanggungjawabnye kan :)

Unknown said...

entri x perlu panjang2. asal benda tu sampai sudah. haaa.. macam ni pon okey. tima kasih kongsi. =)

Far8 budak baik said...

betul..aku pun lebih kurang mcm tu gakk..tahu benda tu salah..
tapi buat jugakkk..
tq ingat tak azrin..
tulis jelah pnjg2..aku bace ny =)

Mohd Hazwan said...

orang yang beruntung ialah orang yang hari ini lebih baik dari semalam...so kita kena mesti berubah kepada yang lebih baik

rafina mimi abdullah said...

ayie..entri ni bagus tau..ayie x perlu taip panjang2..setakat 4-5 perenggan pun dah ok..nanti kalau org baca cepat je dia nak bagi komen.. :)

Unknown said...

taufik ariffin:

betol tu apa yg ko cakap..hehe

Unknown said...

hajar rashid:

sajer2 jer cakap mcm tu..huhu memang nk tulis pendek pon..

Unknown said...

budak baik:

haha..same2..kita kan kne saling mengigati..

Unknown said...

hazwan17:

betol tu ckaap kamu..hehe

Unknown said...

mrs. yie:

terima kasih aka ats nasihat ya..lala

Unknown said...

ok la ringkas2 gini..
ada isi dan orang paham dah kira bagus la..
taip panjang2 tapi orang paham sikit je tak best jugak kan>>.

Unknown said...

kak diana:

thnkx kak diana.. huhu

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014