July 29, 2011

2-3 hari sebelum menjelangnya ..

السلام عليكم

alhamdulilah lagi berapa hari sahaja lagi kita akan menyambut bulan ramadhan Al-Mubarak. bagi memeriahkan lagi suasana bulan ramadhan ini. jom kita hayati hadis-hadis dibawah ini satu persatu .incya-Allah bermanfaat untuk perkongsian bersama.

sebelum tibanya bulan raamdhan

Hadis riwayat Abu Hurairah ra berkata:
Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam bersabda:
Janganlah engkau berpuasa satu atau dua hari sebelum Ramadan,kecuali bagi seorang yang biasa berpuasa,maka baginya silakan berpuasa.
(Shahih Muslim.1812)
waktunya bila kita berpuasa

Hadits riwayat Ibnu Umar ra.:
Bahwa Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda:
bahwa beliau menyebut-nyebut tentang bulan Ramadan sambil mengangkat kedua tangannya dan bersabda: Janganlah engkau memulai puasa sebelum engkau melihat hilal awal bulan Ramadan dan janganlah berhenti puasa sebelum engkau melihat hilal awal bulan Syawal. Apabila tertutup awan, maka hitunglah (30 hari). 

(Shahih Muslim No.1795)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata:
Rasulullah saw. bersabda: Apabila engkau melihat hilal (awal bulan Ramadan), maka hendaklah engkau memulai puasa. Apabila engkau melihat hilal (awal bulan Syawal), maka hendaklah engkau berhenti puasa. Dan apabila tertutup awan, maka hendaklah engkau berpuasa selama 30 hari.
(Shahih Muslim No.1808)
apabila ramadhan berlangsung

Hadits riwayat Abu Hurairah ra.:
Bahwa Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda:
Apabila tiba bulan Ramadan, maka dibukalah pintu-pintu surga, ditutuplah pintu neraka dan setan-setan dibelenggu.

(Shahih Muslim No.1793)

Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda:
"Sesiapa yang mendirikan (solat Tarawih) di bulan Ramadan, dengan penuh keimanan dan mengharap ganjaran Allah, diampunkan untuknya akan kesalahan yang telah dikerjakannya".
(Hadis sahih riwayat Al-Bukhari).
alhamdulilah kita dapat lihat sendiri tentang indahnya ketika kita berada di bulan ramadhan. incya-ALlah kita gunakan segala kelebihan yang ada dalam bulan ramdhan ini untuk kita perbaiki diri kita kepada Allah. kepada Allahlah kita mohon keberkatan. incya-Allah juga ramadhan kali ini akan membawa seribu makna bulan orang yang beragama islam. amin44x. tetapkan niat sesungguhnya aku berpuasa adalah semata-mata kerana Allah.

45 comments:

Atiqah Sa'ahiry said...

terima kaish ayie..di atas peringatan ini......

Ayuni said...

Salam Ramadhan....

sergeant keroro said...

nice! :)

tak sabar tol.

AdiaLuze said...

Salam Ramadhan Azrin !!! ^^V

Afikah Aziz said...

nice entry..terima kasih :)

syrupmasin said...

selamat ramadan budak..haha :D

stuck said...

selamat berpuasa.....puasa kena penuh ye..hahha~

aiman fanboy k-pop said...

nice entry.....ingat mengingati tuh amalan mulia.......moga kita sama2 dapat memperbaiki amalan sempena bulan puasa yg bakal tiba....

yatie Awang said...

InsyaAllah Ayie, mekasih atas perkongsian ni

Lea IsNaw! said...

salam ramadhan ayie
jgn ponteng2

chemay said...

beramal ibadatlah kita di bulan ramadhan nanti ye?
moga sama2 dapat berkat.
:)

Aki said...

Amin .. syukran ayie!

azwa amani said...

selamat berpuasa ayie... tak dapat lah nak berbuka sama2 puasa kali ni..huhuhu

Anum said...

terima kasih atas perkongsian ilmu

syarifahsidrus said...

semoga ramadan kali ni yang terbaik..tak sabar!

diana said...

selamat menyambut ramadhan al mubarak...

ABU said...

wah nice..tq for sharing..

Freaky said...

banyak hadis mengenai puasa. bagus ayie..

Khairol Ikhwan said...

Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak ya sahabat blogger.

Jangan lupa untuk mengimarahkan surau dan masjid di kawasan anda!

Perbaiki Atitude Sempena Ramadhan Ini

Tingkatkan Trafik Blog Korang Guna Tag H2 | Sangat Mudah

cik sakdi said...

oh nak puase. xsabarnye! :)

adwafarahin said...

slmt berpuasa ayie!

Hans said...

nice entry
selamat berpuasa untuk semua

Jom Join KONTEST MENANG DUIT RAYA

Mr.Thinker@Ali said...

Nak kongsi..!!

sleeping_maniac90 said...

yahooo
da nk pose heheheheeh

adan said...

thanks share ayie..

muslim sentiasa ternanti-nanti akan bulan ramadhan.. sgt banyak kelebihan bulan ramadhan tu..

Bro ahmad said...

salam ramadhan ayie

IMANSHAH said...

panasnya ipoh, cabaran ramadhan

Wanie said...

semoga bulan ramadhan kali ni lebih diberkati..amin :)

Lieyly ︱ Alia said...

selamat berpuasa ayie :)
insyaAllah...

iLa suHaiLa said...

selamat menyambut bulan ramadhan..tak saba asenye..da dkt sgt2 nie

pengemis Cinta~ said...

Assalamualaikum..Alhamdulillah masih diberi kesempatan bertemu ramdhan.sama2 mnfaatkan bln y suci mulia ini.ahlan wasahlan ya Ramadhan;)

GaRy™ said...

sama2 la kita mengimarahkan Ramadhan yang mulia ngan ibadah yang berlipat kali ganda.. =)

IMANSHAH said...

Salam Ayie

Abg nak mintak tolong..kalau ada kesempatan tolong bagi email Ayie..or add abang kat FB ni..Shahnun Ag

Rozuan Ismail said...

rindunya wan nak berpuasa sekali ngan family tapi apakan daya byk keje.huhu

Tukang Karut said...

hati2 bila berkata kata mengenai hadis ek... banyak hadis2 palsu sekarang ni...

alif haris said...

ayie .. nape eh 2 3 hari sebelum ramadhan tu tak digalakan pose ye ??
kecuali bg yg biasa berpuasa ..

ILA HonEyBuNNy said...

salam ramadhan untuk semua..

nice entry...suka la..;-)

Aisyah Aina said...

selamat berpuasa :)

ramadhan! tak sabar ni...

JIJI YU said...

wahaha..dah tak sabar2 dah ni nak sambut ramdhan..

Khairol Ikhwan said...

ihya' ramadham al mubarak! =)

p/s: thanks for replying my entri bro.. ye lah nak tulis sendiri,, itu yg penting kan... =)) ...

ZWAN SABRI said...

tak sabaq nak menanti saat ketibaannya.. SALAM RAMADHAN.. ;)

AIEN NOT ALIEN said...

Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak

Bulan penuh keberkatan dalam keredhaan...puasa sama2 ye..hihi

Mutiara Bernilai said...

alhamdulillah, terasa terisi dengan entri ni,,

salam ramadhan kareen ya!

pha is said...

tak sabar nak berpuasa

jom tengok : korek hidung batal puasa?

♥ MS ♥ said...

dua tiga hari lagi kan =.= salam ramadhan :)

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014