July 4, 2011

misteri di sebalik name penyakit parkinson

السلام عليكم

korang tahu tidak mane datangnyer name parkinson itu. huhu korang tidak tahu? mai ayie bgthu dekat korang semua. mailah kita sam-sama tambah ilmu yer. incya-Allah bermanfaat untuk kita juga kelakkan. huhu jom bace dekat bawah nie.


gambar: DR James Parkinson, Pakar Perubatan yang menemui penyakit parkinson.

sekaran korang sudah tahukan kenapa dinamekan penyakit parkinson. penyakit parkinson merupakan salah satu daripada gangguan saraf yang paling kompleks dan mengelirukan. puncanye masih lagi misteri tetapi kajian masih diteruskan dengan pelbagai penemuan baru dilaporkan.

untuk pengetahuan korang juga, penyakit parkinson nie pertama kali dikesan pada tahun 1917 oleh James Parkinson. seorang pakar perubatan British yang menerbitkan rencana yang dipanggil" the shaking palsy". dalam rencana tersebut beliau telah menerangkan ad empat gejala utama penyakit tersebut. pada tahun 1960-an, para penyelidik mengenal pasti kerosakan otak merupakan penyebab itama penyakit tersebut. ia disebabkan oleh kehilangan sel-sel otak yang berfungsi mengeluarkan sejenis bahan kimia yang dipanggil dopamin yang membantu secara twrus aktiviti otot.

empat gejala awal yang dapat kita detect bahawa seseorang itu menghadapi parkinson.
  • tremor iaitu menggigil pada tangan, lengan, kaki, rahang dan muka.
  • rigiditi iaitu kaku mahupon kejang pada anggota dan belakang.
  • bradikinesia iaitu pergerakan yang perlahan.
  • postural instabiliti iaitu kemerosotan keseimbangan dan koordinasi badan.

credit to sumber
korang pernah tengok tidak ad juga artis yang menggidap penyakit parkinson nie. kalau tidak percaya korang tengok dekat bawah nie. kehkeh

muhammad Ali dan Miacshael J.Fox antara selebriti terkenal yang menghidap penyakit parkinson.

24 comments:

Syuxer said...

perghhh menakutkan gak penyakit neh..harap2 aku tak kena penyakit neh sampai mati..huhu

Amiirah-Cassan said...

ouh , memang mesti guna nama founder penyakit tuh laa , Sains , hehehe untuk ingat siapa founder :)

cik aisha said...

nice info...so smpai skang mmg xdpt dikenal pasti pnca pnykit ni...erm ssh gak tu.

Lieyly ︱ Alia said...

lahh asal dari nama org..
baru tau...

zati embong said...

kdg2 terasa gak tetibe tgn geletar2 ni.mngkin sbb penat kot.hihi

Freaky said...

aku penah tgk org kena parkinson. rasa kesian pulak tgk menggeletar. nak buat kerja pun x bole

azwa amani said...

ada....dah pernah jumpa org yg sakit ni.. masalah saraf sebenarnya kan..

sergeant keroro said...

susah kot, huhu. kesian mereka yang ada parkinson ni

Muhd Aizie said...

dekat malaysia yang kena penyakit ni Haziqq kan? budak af4 tu.. kan?

Nasriq said...

mintak la dijauhkan... pasal aku dah tengok seorang pakcik ni menderita sampai pegang gelas air pun tertumpah...

Aisyah Aina said...

takut kalau kena parkinson....tengok orang yang kena ni kesian je...

muhamad hanif said...

ahhaha,

penyakit guna nama sendiri..

aptb,,

Fathiah Hamim said...

hmm pelik jugak ada yang boleh bawak kete even parkinson

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

aku pernah jumpe orang saket parkinson ne.... kesian pon ade... takot pon ade nengok..

syrupmasin said...

errr..taot doe dpt penyakit nih..

Rozuan Ismail said...

Tq ayie for giving some history about the origin name of parkinson. good entry.agak-agaknya ada faktor genetik x penyakit ni?

DanieL AdiE said...

Semoga kite semua dilindungi dari penyakit ini...amin...

meaw said...

mintak jauh lah kan dari penyakit ni...

kiwi said...

tak kenal artis yang kena parkinsn ni. rupanya di ambil sempena nama pakar yang jumpa penyakit ni. selalu mainkan student. kiwi cakap diorang parkinson kalau diorang lukis garisan tak guna pembaris :P

HonEyBuNNy said...

minta di jaohkan segala penyakit....;-)

baru tahu sejarah neh...hehe

ecah mashuri said...

parkinson ni sllunya golongan berusia yg kena kan?

harrazdani said...

solat merupakan terapi utama utk penyakit ini....itulah keajaiban solat...;)

YOUsoF said...

Baru aku tahu nama penyakit ni ambik nama Dr. tu...

Betul cakap harrazdani tu..

Wanie said...

selalu kalau name penyakit ke ape mesti ambik dari name orang yg jumpe penyakit tu..:)

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014