July 8, 2011

tolong adil boleh tak?

السلام عليكم

alhamdulilah ayie teringt sesuatu ah tentang adik nie. kenapa kita kena berlaku adil dalam kehidupan seharian kita? adakah kita sudah berlaku adil? adil bagaimana yang kita cari sebenarbye? arghhhh, kalo difikirkan grenty akan sersbut tetapi semua itu boleh dirungkaikan dengan hati dan sikap yang betol.

pernah ayie terfikir akan sesuatu. mahu mengimbau kisah-kisah mase dekat sekolah dahulu. ayie suka seorang pemimpin yang adil dalam melaksanakan sesuatu perkara itu dan tidak pernah berat sebelah. kenapa ayie katekan begitu? first, sbab bila kita adil semua orang akan merasa kemanisan sesautu pekerjaan itu disamping tidak akan ad sesiapa pon yang akan rase seperti dipinggikan.

but for now, dalam dunia nie ayie rase macam susah sahja mahu nampak keadilan itu wujud. dimanakah keadilan itu? ayie selalu bertanya dekat abbie, "abbie kenapa mereka iu tidak adil ea? dalam pekerjaan pon ad yg pilih kasih serta tidak adil dalam membuat pemilihan". ayah cuma cakap, "kita berada diakhir zaman along. kena ingt semua tu, susah mahu jumpa pemimpin yang adil".

ayie sentiasa bermonolog, "bukankah rasulullah berpesan, jika mahu menjadi seseorng pemimpin yang dikasihi oeh pengikuynyer kena ad sifat adil dalam mentadbir".  sekarang nie tidak kire apapon sekali kita nie. kita kena ingt bahawa adil itu pentng dalam mentadbir sesebuah negara.

oleh itu, cuba ingt seketika kata-kata hikmah ini yer.
berlakulah adil walopon tinggi mane pangkt kita kerana kelak diri kita juga akan kembali kepada yang satu untuk ditanya tentang apa yg telah kita lakukan.

28 comments:

Fathiah Hamim said...

orang yang pangkat tinggi tuh ingat kalo berlaku adil akan menjatuhkan kedudukan. padahal, Allah Maha Penentu.

Nasriq said...

kalau nak adil, masuk parti keadlian rakyat! hahah!!!

PinKy MoMMa said...

nak adil bukan senang tapi diri kena cuba sebaik mungkin..

tak cuba mana nak tau kan ;)

Mr.Thinker@Ali said...

Kena adil pada diri sendiri dulu rasanya. ^^

JIJI YU said...

sekang ni kroni je lbih

Rozuan Ismail said...

adil tu sangat senang diucap dan susah untuk dilaksanakan.kadang-kadang kita sendiri pon akan ada sifat berat sebelah.

syrupmasin said...

errmmm..betol2..berlaku adil lah :)

yatie Awang said...

sebab itu, untuk menjadi pemimpin, kita kena kuatkan semangat diri dulu, seorang pemimpin, perlu ada keberanian, kejujuran dan mampu bersikap adil...

muhamad hanif said...

kadang2 dorang adil pada satu2 tempat je..


tapi yang lainnya hanya untuk kepentingan diri sendiri, nak buat mcmana kn?

zati embong said...

pemimpin,amanah yg sgt besar pd bahu mereka..

pimpinlah diri dan keluarga terlebih dhulu sblm nk pimpin org lain.

~~Ticer Wann~~ said...

dorang xfaham konsep keadilan tu macammana...

Acik said...

kita cuba n sering ingat mengingati, k! :)

kotak bulat said...

adil ni mmg susah...sb tu org yg asil ni tak ramai.. :P
maka jadilah di antara yg dapat berlaku adil tu.. errr..apa aku merepek ni?

sergeant keroro said...

cuba untuk menjadi adil.

namun adil itu seperti amanah, mudah dicakap, tapi susah dibuat.

Freaky said...

tak boleh salahkan pemimpin juga kerana yang memilih pemimpin itu adalah rakyat.

misspurple said...

=) nak dptkan keadilan 2 bukn senang

syarifahsidrus said...

adil benda paling susah nak buat sekarang sebab manusia da banayk dikaburi dengan habuan dunia

harrazdani said...

keadilan hari ini terlalu subjektif penafsirannya...kadang-kadang kita anggap dia adil...tetapi orang lain sebaliknya...adil hanya boleh dilihat apabila seseorang itu diluar fahaman duniawi dan tidak berkepentingan dibelah mana-mana pihak...disitulah akan terserlah keadilan sebenar.dan boleh menafsirkan tahap keadilan seseorang itu.

YOUsoF said...

Kebetulan tengok forum perdana malam tadi bincanga pasal pemimpin yang berilmu dan adil lagi saksama..

Wanie said...

bile dah dapat kesenangan dah tak ingat nak adil dah..itulah manusia lupakan daratan..

ieda said...

ekekek setuju dgn en nasriq tuuu lalallala :)

diana said...

mana nak cari keadilan sekarang ni..
semua pentingkan kroni je la ni..:)

CintaZulaikha said...

mmg terlalu sush tuk seseorg tu berlaku adil..tak tau napa???

apik pehe said...

hehe..adil tu penting

azwa amani said...

kadang2 kan ayie...org tu dah berlaku adil pada semua, tapi bila ada masalah hati, kita akan rasa apa yang kita nampak tu tak adil.... sebabnya susah nak senangkan hati semua orang, tapi bila betul2 keadilan tu tak ditegakkan, kita perlu bangun dan nyatakan...macam BERSIH.. huhuhu.. takdelaaa

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

nak jadi seorang yang adil ne memang susah.. lagi2 kita sebagai manusai, ada nafsu dan emosi.. yang penting kena bijak membuat kepututsan

siti kektus said...

adil,

cakap memang senang kan.

bila nak buat, hm...

alif haris said...

dunia kahir zaman kezaliman berlaku berleluasa ..

keadilan sentiasa ditongsampahkan ..

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014