December 30, 2010

antara cinta dan ilmu ?

assalamualaikum semua ..


selamat pagi geng-geng cucu umie semua . okaylah, ayie nak bagi mantap lagi perbualan, ayie akan gunakan geng-geng cucu umie taw . haha apa mcm geng-geng cucu umie semua suka dengan nama baru nie ?


ayie, aku tak setuju .. tapi bolehlah, nampak masyuk juga . wakaka


okay, disebabkan ada shabat membenarkan penggunaan geng cucu umie . jom kita layan entry kali ini . hehe sahabat semua nak cerita apa ? korang boleh tolong bagi idea tak ? hehe


okaylah, tak nak banyak basa basi lagi, pagi nie ayie nak cerita tentang ANTARA CINTA DAN ILMU ? ayie macam tertarik dengan kisah yang diceritakan oleh sahabat ayie yang mengalami delima sekarang . ayie rasa geng cucu umie pon begitu juga kan . hehe pasti merasakan benda yang sama .


ayie, apa nak dikesahkan . perkara yang kamu bakal bincangkan ini sudah biasa berlaku dalam kehidupan remajalah , perkara nie sudah normal .


baiklah geng cucu umie, mungkin perkara nie normal pada zaman millenium ni . tapi dalam entry kali nie, ayie nak focuskan kepada students di IPTA/IPTS . memang tidak dinafikan ayie juga mengalami benda yang sama seperti sahabat semua tapi perlu pandai untuk mnghadapinya .


ANTARA CINTA DAN ILMU ? 
mana geng cucu umie akan pilih ?

bak kata pepatah. " tepuk dada tanya selera "


sebelum pergi jauh, cuba hayati ayat nie .


  • USAH KELIRU...adakah hubungan sewaktu di kampus boleh berkekalan hingga ke jinjang pelamin?
  • KEUTAMAAN...menuntut ilmu seharusnya menjadi perkara pertama kepada mahasiswa.

cuba geng cucu umie hayati balik, apa tujuan geng cucu umie masuk universiti , pasti dengan satu matlamat bukan ? iaitu ingin menuntut ilmu serta berjaya didunia dan akhirat . incya-allah . selain daripada itu, harapan seorang abbie dan umi yang ingin melihat anaknya berjaya mengengang segulung ijazah ? boleh geng cucu umie bayangkan perassan mereka takkala melihat anak mereka berjaya menggengam segulung ijazah dan mendapat anugerah DEKAN . masya-allah , ayie tidak dapat bayangkan perasaan seorang ayah dan ibu time itu . Allah sahaja yang mengetahui perassan mereka . 

memang ayie tidak nafikan, seumur kita nie kita pati mempunyai perasaan terhadap mereka yang berlawanan jantina dengan kita ataupun lebih dikenali dengan nama gadis . tidak salah untuk bercinta selagi tahu menjaga tatasusila sebagai seorang yang beragama islam . (maaf ayie tidak dapat menghuraikan mengenai cinta nie menurut islam sebb takut tersalah tetapi kalau ad geng cucu umie boleh terangkan lebih lanjut silakan . dan buat satu entry untuk jadikan perkongsian bersama) . incya-Allah .

tapi ayie ingin nyatakan bahawa, kalau ingin bercinta sekalipun perlulah kamu mengutamakan pelajaran geng-geng sekalian . ayie nak ambik sebuah kisah tentang seorang insan yang genius tetapi kecundang apabila putus cinta .

ahmad nama diberi . merupakan pelajar terbaik sebuah negara dan memperolehi biasiswa untuk melanjutkan pelajaran disebuah universiti terkemuka didunia iaitu di bumi anbia . dalam dia melanjutkan pelajaran, dia telah berkenalan dengan seorang insan yang bernama zakiah . zakiah merupakan peljar pintar juga yang mendapat tawran pengajian di universiti yang sama dengan ahmad . tanpa disangaka, ahmad mula menyukai zakiah kerana paras rupa, solehah dan sopan santunnya . sudah lama ahmad ingin mengungkapkan rasa cintanya terhadap zakiah dan akhrirnya ahmad berjaya mengungkapkan isi hatinya kepada zakiah . zakiah juga menerima lamaran ahmad dengan hati yang lapang . sejak daripada itu, mereka belajar bersama dan menghabiskan banyak masa bersama tetapi masih menjaga hubungan mereka sebgai seorang yang beragama islam . 

5tahun berlalu ...

tinggal setahun sahaja lagi, mereka berdua akan bergelar doktor . pada tahun 5 tersebut, ayah zakiah menyuruh zakiah pulang ke tanah air dan ahmad mengizinkan walaupun berat hati untuk mengtidakkan pemergiaan zakiah . setibanya zakiah di tanah air, alangkah terkejutnya apabila zakiah sudah ditunangkan dengan seorang lelaki pilihan keluarga . zakiah tidak sampai hati untuk memberitahu perkara tersebut kepada ahmad dan zakiah nikah juga dengan lelaki pilihan keluarganya tanpa pengetahuan ahmad . selain itu, zakiah juga telah menagguhkan pengajiannya selama setahun . 

3bulan berlalu setelah zakiah pulang ke tanah air ..

tiada khabar berita daripada zakiah juga menyebabkan ahmad mula risau dan menelefon ke tanah air untuk mencari maklumat mengenai zakiah . akhirnya, ahmad mendapat juga no talipon rumah zakiah dan terus menelefon rumah zakiah tetapi ahmad hanya dapat bercakap dengan ayahnya zakiah .

ahmad: assalamualaikum . nie rumah zakiah ker ?
ayah zakiah: waalaikumsalam . yah, nie rumah zakiah .. kenapa ?
ahmad: zakiah ada, saya ahmad teman zakiah di overseas .
ayah zakiah: owh, ahmad . mencari zakiah yah ? zakiah tidak ad . dia mengikuti suaminya untuk menerima ijazah di UK esok .

bertapa remuknya hatinya ahmad apabla mendengar perkataan suami zakiah . ahmad terus menamatkan perbualan disamping hanya menitipkan pesan kirim salam kepada zakiah . selepas kejadian tersebut, ahmad hilang arah, langsung tidak menghiraukan peljarannya . dia selalu membuat kesalahan dengan salah menberikan ubat kepada pesakitnya dan menyebabkan dia selalu dia marah oleh DR disitu . disebabkan terlalu tertekan, ahmad mengambil keputusan untuk membunuh diri . ahmad pun membunuh diri tanpa disedari oleh sahabatnya .
(rekaan semata-mata)

daripada cerita tersebut, apa yang geng cucu umie dapat ? geng semua dapat lihat bukan, disebabkan cinta . seseorang itu sanggup melakukan sesuatu di luar jangkaan . memang tidak dinafikan, kadang-kadang ada sahbat mengatakan, " kalau ad awex boleh meningkatkan keyakinan untuk terus berjaya " . memang tidak boleh dinafikan, mungkin ada certain begitu tapi fikirlah semula, jika kamu melakukan perkara seperti ahmad itu, apa yang kamu perolehi, nothng hanya jasad yang diratapi tangisan . harapan seorang ayah dan ibu yang menginginkan anaknya pulang dengan ijazah bertukr dengan jasad yang tidak bernyawa . mintak dijauhkan insya-Allah . sekarang geng cucu umie boleh pilih, mana yang kalian inginkan cinta ataupun ilmu ? ingat tujuan kita menuntut ilmu ? keluarga ? dan orang sekekliling . tidak salah bercinta jika kita tahu untuk menbhagikn masa diantara dua benda tapi yang penting jangan pernah abaikan ilmu yang bakal kita perolehi .

ingatlah wahai geng cucu umie , cinta paling paling agung adalah cinta kita kepada Allah . sebagaiman firman Allah dalam surah ALI IMRAN ayat 31 :

maksudnya: Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. [ali imran:31]


okaylah sahabat, jumpa lain entry degan kisah yang lain pula . salam ukhwah .
jom solat subuh..

10 comments:

immukmin said...

salam..bagi immukmin tiada cinta sebelum nikah...itu sema kehendak nafsu...islam tidak menggalkan permainan perasaan yang lalai akibat daripada cinta dengan lelaki/wanita yg bukan muhram...itu kenyataannya... waallahhualam..

'jika kamu mencintai sesorang itu, cukuplah ia dalam hati tanpa meluahkan kepada orang yang di cintai kerana.. jika kamu mati kamu di kira mati syahid'

Suria. said...

sedihnyer kisah tu..
huhu

ahsfantasy24 said...

srahkan hatimu hny pada Allah,
pati die srahkan hatimu pada pencinta sebetulny..

syafeeqa said...

erm. betul jugak.
tapi better mengelak dari bercinta. sebab banyak buruk dari baiknya if somthing terjadi.

azrinrahim said...

immukminin:

terima kasih yer sebb bg information tu.. ayie akan betolkan balik..

azrinrahim said...

suria:

sedih ker?? huhuh

azrinrahim said...

syafeeqa:

hehe..erm, mcm tulh..

azrinrahim said...

ahsfantasy 24:

biasa-biasa shaja ..

ejulz said...

MORAL OF STORY: blaja tggi camane pun kal0 xada iman yg kukuh xgune.. kn?

azrinrahim said...

ejulz: betul tu ap yg kamu katakan..hehe

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014