December 31, 2010

indahnya ciptaanMu

assalamamualaikum semua ..


alhamdulilah sihat semua pagi nie . hehe tak ad apa-apa pun nak cerita pagi nie . just nak saya thankx kat geng-geng cucu umie tadi sebbnya kiteorang lepak dekat kedai mamak . haha best kot lepak kedai mamak nie . adoiiiii tak tido lagi ker ? wakaka


apa syok layan kedai mamak ayie ? saper jer peg ? hoho


syok apa layan kedai mamak dan dapat rasa roti canai dan milo suam . peh, gempak ah . haha oits, lupa nak perkenalkan pula siapa yang lepak kedai mamak tadikan . yang peg tadi 10 orang . ramai tak ? ramaikan . mereka adalah amin, wahyu, sidi, kuntum, wak, shamim, shahli, faez, adonis dan last sekali cucu umie . haha kenapa geng cucu umie jeles ker ? tak per nanti cucu umie bawak yer, cucu belanje semua . okay ?


apa cucu umie nak belanjer ker ? deal jer . haha


cucu umie boleh shja nak belanja, tapi korang bayarlah sendiri ya . wakaka . btw, bukan nak cerita benda nie, cucu nak cerita tentang layak ker cucu umie nak jadi photograper nie ? haha


oits, dah laam cucu umie teringin nak jadi benda nie, tapi baru sekarang baru fham nak setting cucu umienya kamera digital . haha adoi, terokkan cucu umie nie . baru sekarang nak tahu pasal kamera digital nie . okaylah . sebelum kita pergi lanjut, jom layan gambar-gambar yang cucu umie sempat ambik masa kt sungai samak .


kejap-kejap ? cucu peg mandi manda ker kat sungai samak ?


mestilah pergi mandi manda geng-geng cucu umie semua . apa ingat cucu umie nie tak pandai ker nak berenang ? haha poyo shja ayatkan . cucu pandai berenang okay . hauhau . jom lah kita layan gambar-gambar nie .

.. sungguh indah ciptaan Allah ..

gambar pemandangan 

air disebalik batu bata


arus air

tompakan batu

aliran air sungai yang tenang


pokok disekitar sungai

apa macam okay tak gambar yang ayie ambik ? boleh jadi photograper ker ? tetapi disebalik keindahan nie, dapat tak kamu semua bayabgkan tentang keindahan Allah yang telah diciptakan . sungguh indah bukan alam ciptaan Allah nie . kita sebagai insan didunia ini sepatutnya bersyukur dengan nikmat yang telah Allah berikan kepada kita . jangan pernah kita rosakkan nikmat yang Allah berikan kepada kita . peliharalah dunia ciptaan Allah nie dengan sebaik-baiknya . incya-Allah kita semua akan perolehi rahmatnya . sebagaimana firman Allah dalam surah ali imran ayat 191 yang berbunyi:


maksudnya: (iaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka. [ali imran:191] 

daripada ayat diatas ini kita dapat lihat bukan bhawa sungguh indah penciptaan langit dan bumi yang Allah telah ciptakan kepada umatnya . oleh itu, kita sebagai manusia dimuka bumi ini hendaklah menjaga alam semesta ini dengan sebaik-baiknya  . incya-Allah . jangan pernah kita mensia-siakan apa yang telah Allah ciptakan kepada kita .

okaylah sahabat, sampai sini dahulu entry ayie . kita jumpa dilain entry dengan lain kisah . salam ukhwah . ukhwah fillah . jom solat subuh .

4 comments:

:Cikgu Akim: said...

Nice picture..ni kat kalumpang ke ayie??

azrinrahim said...

cikgu akim:

kat sungai samak..ala, dekat dengan kampus tu area teratak revierview..

Cik Kyla said...

assalamualaikum ayie :

mekasih atas entri ni,

sesungguhnya Allah telah menciptakan suatu keindahan yang patut kita hargai. Subhanallah.. Indahnya ciptaan Allah...

-Saling Mengingatkan & Mendoakan -

azrinrahim said...

cik kyla:

waalaikumsalam.. sama-sama..semoga kita saling menghargai ciptaan Allah..

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014