December 19, 2010

carilah ilmu dimana pun ..

Assalamualaikum semua ..

pagi-pagi tadi ayie peg jog dengan sahabat semua iaitu yang benar, prof rashidi, susu, sofi, kak fatin dan kak aisyah . hehe bestlah juga walaupun sekadar, pusing-pusing khar sahaja . kiteorang mula start wat senama ringan dalam kul 7.3o am sebab tunggu orang lambt . haha saper lah yang lambat tu. time tu nak rasa nak tido memang tak adalah . hehe sebab memang tak ngntok pun . huhu 


apa yang kamu nak cerita nie ayie ?


aah lah, apa ea yang aku nak cerita . hehe okaylah . tadi sempat terjah-terjah blog sahabat dan terbaca cerita bro nie dia kate dia rajin dan secara tidak langsung terkeluar cakap pasal akak pula . hehe macam maner dia sekarang ea ? harap sihat-sihat di US sana . sayng kamu ketatlah . hehe cerita pasal akak nie, terpasang niat yang sudah lama terpendam yang ingin belajar di oversea .


dalam kamus hidup aku, puas ayie ingin merasa ke indonesia selepas SPM dan UK . walaupun semua terbabut, tapi ayie masih lagi memasang niat untuk ke bumi anbia dan austrilia untuk meneruskan pengajian . ayie nak merasa damainya kehidupan didunia sana, suasana belajar dan sahabat islam di bumi tersebut .


apa yang indah sangt dekat saner ayie ?


apa yang best yer, mungkin banyak yang kita boleh perhatikan tentang kehidupan, suasana disana, kehidpan sebagai pelajar dan tempat-tempat yang menarik . susah kot nak merasa hidup didunia orang, lagi-lagi di bumi anbia tu . teringt pula kata-kata ni, " tuntutlah ilmu, walaupun sampai kenegeri cina ". tengok tu, betapa pentingnya kita menuntut ilmu nie, memanglah orang kata, "hujan batu di negeri sendiri, hujan emas dinegeri orang, lebih baik dinegeri sendiri daripada negeri orang ". memang betul peribahasa tersebut, tapi kadang-kadang kita perlu buka minda untuk try sesuatu yang baharu .


apa cerita kamu sebenar bie ayie ? belajor di oversea @ pentingnya menuntut ilmu ?


tuntutlah ilmu sehingga liang lahat .


kalau dua-dua boleh tak . okaylah nak cerita pasal pentingnya menuntut ilmu nie . nak tahu kenapa pentingnya menuntut ilmu, hayati ayat nie daripada surah al alaq .




Maksudnya:  Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan [al-Alaq: 1]



ayat nie sahaja menuntut kita suruh menbaca . ayat yang pertama sekali yang diterunkan oleh Allah kepada rasullullah melalui malaikat jibrail .




Maksudnya: (Apakah kamu hai orang musyrik yang lebih beruntung) ataukah orang yang beribadat di waktu-waktu malam dengan sujud dan berdiri, sedang ia takut kepada (azab) akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah: "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?" Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran. [al-zumar: 9]



cuba sahabat hayati apa maksud yang ayie colourkan warna ungu itu, ad perbezaan diantara orang yang berilmu dan tidak berilmu dan orang yang berilmu sahaja yang boleh menerima ilmu yang disampaikan kepada mereka . contohnya senang adlah, adakah haiwan boleh menerima ilmu ? sedangkan mereka tidak ada akal dan manusia adalah sebaik-baik kejadian Allah .





Maksudnya:  Hai orang-orang beriman apabila kamu dikatakan kepadamu: "Berlapang-lapanglah dalam majlis", maka lapangkanlah niscaya Allah akan memberi kelapangan untukmu. Dan apabila dikatakan: "Berdirilah kamu", maka berdirilah, niscaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. [al-Mujaadilah: 11]



sungguh beruntungkan oang yang menpunyai ilmu akan diberikan darjat oleh Allah . oleh itu, janganlah kita berbangga dengan ilmu yang kita ada, sesungguhnya ilmu yang kita ada hanya sedikit dibandingkan dengan ilmu Allah didunia nie . selagi hayat masih dikandung badan, gunakanlah segala kudrat yang ad untuk mencari ilmu kerana ilmu nie penting untuk masa hadapan kita, disamping tidak akan mudah orang luar untuk mempergunakan kita .


carilah ilmu, selagi hayat kamu masih ada dan yakin setiap ilmu yang kita cari tidak pernah cukup dan jangan cepat untuk berpuas hati dengan sesuatu ilmu yang kita perolehi . danlebih indah jik ilmu yang kita ada itu kita gunakan untuk dikongsi untuk kebaikan bersama dan bertukar-tukar idea jika ad keraguan terhadap sesuatu .


sampai disini dahulu perkongsian ilmu ayie . kalau ad kesalahan sila tegur untuk ayie perbaiki dan tuntutlah ilmu semata-mata kerana Allah . incya-Allah kita akan berjaya . salam ukhwah dan ukhwah fillah . jumpa di lain entry .

4 comments:

immukmin said...

insyaAllah peringatan yang berguna untuk semua

DanieL AdiE said...

actually belajar mane2 pon same je...oversea ke dlm negara ke, same..
yg ptg, kene pndai jage diri..n x lupe Allah..

http://danieldeadie.blogspot.com/2010/12/berani-wat-berani-tanggung.html

azrinrahim said...

immukminin:

incya-Allah berguna ..

azrinrahim said...

daniel adie;

sir, betul tu apa yang sir cakap..ayie sokong loh..tpy teringn dalam aty untuk pergi lebih jauh ,,

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014