December 4, 2010

remaja dan sex

apcal tajuk pagi ni dah melalut pulak ni ??
erm, sebenarnya sudah lama ana hendak bercerita mengenai remaja dan sex .
seperti kita sedia maklum sekarang ni .
remaja pada zaman melinium ni sudah terbiasa dengan aktiviti sex bebas .
kenapa ana kata begitu kerana, banyak faktor yang mempengaruhi mereka untuk melakukan hubungan sex .
seblum ana pergi lebih jauh, ingin ana katakan memgenai remaja dan sex itu sendiri .


pada pandangan ana, remaja adalah mereka yang mula meningkat usia daripada zaman kanak-kanak kepada zaman remaja iaitu pada awl usia 13 tahun kerana pada usia 13tahun mereka berada pada tahap remaja muda . 


semasa umur mereka menigkat ni, nafsu syahwat mereka juga meningkat untuk melakukan sesuatu yang extreme seperti hubungn sex . sex boleh boleh diperkatakan mengenai hubungan yang dilakukan oleh dua orang manusia yang berlawannan jenis .


fenomena sex ni amat ketara pada zaman kini kerana bagi mereka sex itu adalah satu perkaray nag biasa boleh dilakukan sehingga menyebabkan anak luar nikah dan sebagainya . adakah mereka mengetahui apakah akibat daripda perbuatan mereka itu . masya-Allah .


secara realitinya, semasa ana berada berada di sekolah menengah lagi gejala ni sudah berlaku dan tidak maat serius sekali, tetapi pada masa kini 2010, banyak sekali kes remaja yang melibatkan sex . kita jugam dapat melihat keratan akhbar yang memaparkan bayi yang tidak berdosa di buang begitu sahaja tanpa rasa belas kasihan . 


bukan ana ingin berkata ana ni baik, apa yang ana perhatikan sekarang . sek yang pernah ana duduki dulu sekarang sudah menjadi sarang maksiat . mana tidaknya, pada tahun 2010sahaja sebanyak empat kes yang melibatkan ppelajar mengandung telah direkodkan . baru pelajar yang mengandung belum lagi yang melakukan hubngan sex . apa sudah jadi sama mereka ni . hendak dikatakan tidak ada agama, tiupulah sebab kebanyakan disitu semuanya bersekolah agama dan memperlolhi pangkat 1 dalam sijil darjah khas . 


bukan sahaja di sek ana dahulu, sekarang di U ni pun banyak kes yang menyebabkan pelajar melakukan hubungan sex . remajalah katakan, semua benda ingin di try dan dirasa . remaja lah masa untuk merasa semua itu sebab kelak bila dewasa nanti sudah tidak ada masa untuk merasa semua ni .


adakah mereka memahami sebenarnya konsep islam kerana remaja lah yang bakal menjadi peneraju anak bangsa yang seterusnya . sekiranya remaja sudah tidak ada kesedaran bagaimana pula dengan dengan generasi kaan datang ?? dakah akan sama seperti sekarang ataupun lebih teruk daripada sekarang .?? marilah sama-sama kita fikirkan dan cari solusinya 


salam ukhwah .

6 comments:

IMANSHAH said...

salam, pertama kali singgah di sini.
sebagai seorang guru, cikgu turut terkesan dengan kes2 remaja mengandung ni. yalah gagal juga kami nak mendidik.

azrinrahim said...

iman syah:

hendak buat macam maner ..
perkara ni seperti sudah terbiasa shja dalam kehidupan mereka . so, memang kena banteras benda mcm ni daripada terus menjadi2 ..

si HoNey BuN said...

remaja sekarang leh berbangga sekirranay diaorng penah buat benda2 tu.. tak sepatut nya benda2 diaorg bangga2kan..... sepatutnya pihak media la memainkan peranan diorng... sebab bdk2 ni lebih tertarik dgn media..

azrinrahim said...

si honey bun:

memang btol pon..pihak media memang perlu memainkan peranan yang penting.. incya-Allah kalo kita semua sama-sama usaha untuk banteras.. incya-Allah okay sahaja..

Mohd Azrin said...

Tidak ada faedah buat perkara-perkara tak berfaedah nampak tak bersyukur kalau nak dibanding rakyat di Palestin

azrinrahim said...

mohd azrin:

btol i2 kata-kata kamu..saye sokong loh..

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014