December 19, 2010

asyura dan silaturrahim

Assalamualaikum semua ..

pagi sudah menjelma . maaf semua tak hidangkan apa-apa entry semalam dan ziarah blog sahabat sebab ketiduran dan kepenatan .

sebab apa kamu penat ayie ?

sebab ad benda yang ayie buat semalam . so, sekarang agak mengong sikit dan ahlamdulilah semalam dapat bentangkan juga gerak keje dekat depan YDP walaupun agak gugp ya disitu . sampai bila nak berdiam diri sahajakan, kena panai juga untuk berhadapan dengan . macam manelah nak jadi cikgu kelak . hehe bersemangat nampak yer ayie nie . incya-Allah kalau tak ada apa-apa, aktiviti ayie sebagai ajk akan bermula next week . wish me luck okay . 

okaylah cukuplah mukadimah yang sependek itu, sekarang jom kita mulakan operasi membanera gejala sosial dalam kalangan remaja . ngeh3x

bagaimana kamu hendak membantera ayie ?

kejap ye, ayie fikirkan dahulu . erm, actually bukan nie tajuk entry kali nie, cuma nak cerita pasl bubr asyura .

kenapa nak cerita pas nie pula ayie ?

alhamdulilah maghrib semalam, kita orang sempat rasa bubur asyura negeri utara punya . mintak maaf sebab tak dapat nak tunjuk bubur lmbuk tersebut dekat korang sebab henset problem dan tak leh nak ambik gambar . ayie first time rasa bubur asyura macam tu sebab nampak macam pizza jer .. hehe sowi orang utara . seriusly memang first time makan bubur asyura macam tu . 


nak tahu dalam bubur asyura tu ad apa ?


hehe, ayie sempatlah tolong masak semalam dan rasa pelik sahaja sebab tak ad beras dan banyak gne santan, teping ubi, dan kacang-kacang . hehe lain daripada negeri johor tol . totally memang berbeza sebab johor macam bubur brtol bubr asyura yer . erm, kalau ad gambo best nak tunjuk dekat korang semua . ayie rasa boleh tahan lah bubur asyura tu . 


mula memasak bubur asyura tu kol 3pm da bis pukul 6.oopm sebab masak 2kali . periuk tak cukup . alhamdulilah, kerja dapat dilaksanakan dengan baik dan secara tidak langsung dapat mengeratkan silaturrahim antara rexco dan JMK . pehh, seriusly  aku rasa seronok sangt . macam terubat rindu sedikit tidak balik rumah dengan ad yer silaturrahim yang macam nie . i like that moments . teringt pula ayat al-quran nie :



Maksudnya: Mereka menanyakan kepadamu tentang (pembagian) harta rampasan perang. Katakanlah: "Harta rampasan perang kepunyaan Allah dan Rasul, oleh sebab itu bertakwalah kepada Allah dan perbaikilah perhubungan di antara sesamamu; dan ta'atlah kepada Allah dan Rasul-Nya jika kamu adalah orang-orang yang beriman." [al-Anfaal: 1]

ada lagi satu ayat yang menerangkan mengenai silaturrahim :




maksudnya: Orang-orang beriman itu sesungguhnya bersaudara. Sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan takutlah terhadap Allah, supaya kamu mendapat rahmat.



sahabat semua sudah fahamkan ayat tersebut, apa hadis yang boleh kukuhkan ayat al-quran diatas tetapi maaf ya, ayie tidak berani untuk menggunakan sebab ayie takut tersalah nanti . daripada ayat al-quran tadi, sahabat semua dah fahamkan pentingnya hubungan silaturrahim . tidak tertakluk pada keluarga kita sahaja tetapi orang yang beragama islam juga bersaudara . jagalah hubungan silaturrahim dam jangan mudah untuk dipecahkan kerana orang kafir akan sentiasa mencari jalan untuk memecah belahkan hubungan kita sebagai seorang islam supaya mereka mudah untuk mengusai diri kita dan negara islam .


itu sahaja sedikit perkongsiaan ayie untuk pagi . ingatlah, jagalah hubungan silaturrrahim dan pada sesiapa yang ada masalah dan salah faham, cepat-cepatlah untuk bermaafan dam saling menjaga hubungan kita sebagai seorang sahabat dan muslim .


btw, nak say thank dekat kak mariah, mak wan, JMK dan semua yang terlibat mahupun tidak secara langsung menyiapkan bubr asyura tersebut . lain kali buat lagi ea . bak kata orang, kalau tidak merantau pasti kita tidak akan tahu adat, makanan dan perkara yang berlaku di tempat orang dan janganlah jadi katak bawah tempurung macam ayie nie . haha daripada sini baru kita faham bahawa, perhubungan yang ramai lagi best daripada seorang . salam ukhwah semua . sudah cukup ayie membebel . maaf ya kalau setiap kata-kata ayie menyebabkan sahabat terasa . jumpa di lain entry dan lain cerita . salam ukhwah ..

8 comments:

Anonymous said...

Bubur Asyura mmg sedap. hehehe.. ^_^ meliur pulak dah.

Unknown said...

zara afengi; memang sangt sedap pon..tpy tak bis makan sebab manis sikit..heheh

Prof Rashidi said...

azrin....ak pon 'ketaq' jgk masa bentang dpn ydp hr tu...hahahahah...sedap kan bubuq asyura versi utara....hahahaha

Unknown said...

sidi:

boleh tahan lh sedap..tapi rasa lain lh..heheheh

Annisa said...

bubur asyura sarawak lain sikit.. semalam baru tahu, bubur asyura di Penang dan Kelantan pun lain.

bubur Asyura sedap ^__^ Salam Muharram.

Unknown said...

khairunnisa:

betul tu..lain negeri, lain rasa..ayie macam nak g semua negeri dan rasa sahaja .. hehe

immukmin said...

nice en3...nice en3...heheeh..tq =)

Unknown said...

immukminin:

biasa2 sahaja..terima kasih bce blog ayie..

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014