December 17, 2010

bersyukur dengan nikmatMu ..


Assalamualaikum semua ..

petang nie lepas solat tadi relax kejap sambil merenung tingkap dekat luar , alhamdulilah bumi KHAR telah dibasahi hujan . hujan merupakan rahmat Allah, kita sebagai hamba kena bersyukur dengan apa yang kita perolehi dan ayie bersyukur dengan apa yang ayie ada sekarang walaupun sebenarnya banyak benda yang hendak digapai tidak mampu lagi . berusahalah selagi kamu mampu untuk berusaha . teringt pula ayie dekat ayie nie, jum kita hayati bersama-sama ..

Maksudnya: Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras. [ibrahim: 7]


dah fahamkan maksud ayat tersebut . jika kita bersyukur dengan apa yang kita perolehi incya-Allah kita akan mudah untuk hidup didunia ni . incya-Allah kerana Allah akan sentiasa melimpahi rahmatnya kepada setiap hambanya yang bersyukur . tapi yang teramat penting kita tidak boleh kufur dengan apa yang kita perolehi , mane tahu nanti Allah tarik balik nikmat dan anugerah yang dia berikan kepada kita . ingat tu sahabat . jangan jadi seperti kaum nie .

 
Maksudnya: Dan (ingatlah) ketika Nabi Musa berkata kepada kaumnya: Kenanglah nikmat Allah kepada kamu, semasa Dia menyelamatkan kamu dari Firaun dan orang-orangnya yang sentiasa menyeksa kamu dengan berbagai seksa yang buruk dan mereka pula menyembelih anak-anak lelaki kamu dan membiarkan hidup anak-anak perempuan kamu dan kejadian yang demikian itu mengandungi bala bencana dan cubaan yang besar dari Tuhan kamu. [ibrahim: 6]



sahabat semua dah hayati ayat tersebut . jangan jadi seperti kaum nabi musa yang tidak pernah berdyukur terhadap nikmat yang Allah berikan kepada kita . but ada certain cakap, kenapa orang non-muslim boleh berjaya, orang islam tak berjaya didunia . ingatlah wahai sahabat, syurga bagi kaum non-muslim adalah didunia . jangan pernah cemburu @ jeleaous terhadap mereka, bersyukurlah dengan pemberian Allah dan jika sahaabt nak rezeki lebih kenalah berusaha dan banyakkan istiqomah dalam menjalankan sesuatu perkara .

okaylah sampai sini sahaja perkongsian ilmu ayie . maaf kalau ad kesilapan dan inform kalau ad kesilapan ya . actually satu hari ni tak upda te blog sebab tolong sahabat-sahabat dekat sini yang nak mula berblog . tolong diorang hias-hias blog diorang bagi molek sikit untuk dilihat dan ayie dapat job gak semalam dan tadi baru siap selesaikan . ayie dapat job tolong buatkan blog member dan hiasakn semuanya sekali sekadar yang mampu . alhamdulilah dah 85% siap , tinggal leta header sahaja sebab tak berkesempatan buat . tapi ayie siap renovate blog dan header baru untuk blog ayie . nak tengok tak header tu . jom saksikan sama-sama .
okay tak header nie .
hehe
okaylah sampai disini dahulu entry ayie . nak keluar dan beli makanan sekejap untuk buka gitu . salam ukhwah semua . jumpa di lain entry . ukhwah fillah .

15 comments:

Unknown said...

Kene b'syukur selalu.. :)

Unknown said...

betul ut..kena bersyukur selalu..

Awang Hafiz said...

KL pun masih berhujan renyai sampai sekarang.. sejuk je rasa hari ni.

Unknown said...

awng hafiz:

tuah.. ujan tpy syukur alhamdulilah Allah turunkan hujan

immukmin said...

ada yg terbaik untuk semua...hehhehe... alam ciptaan Allah bakal mengingatkan kita kepada Nya,,..hayatilah ia..insyaAllah ada kejayaan..

Unknown said...

nice sharing.. setiap masa kita harus bersyukur dengan nikmat yang Allah kurniakan

DanieL AdiE said...

alhamdulillah....sntiase bersyukur..
tp, kdg2 bile nafsu menguasai akal, x bersyukur..

Latest Entry:
http://danieldeadie.blogspot.com/2010/12/giveaway-tahun-pertama-bersama-cik.html

Unknown said...

daniel adie:

sir memnang mcm tu lh, bila hati sudah berkuasa.. lupa semuanya

Unknown said...

mata hati:

terima bce ..

Unknown said...

immukminin:

hehe..incya-Allah ..

Bukan Pesimis said...

header cantik..:)
buat sendiri ke?
guna software ape?

Bukan Pesimis said...

header cantik..:)
buat sendiri ke?
guna software ape?

Unknown said...

nama saya syafiqah;

aah, ayie buat sendiri .. gne software adobe photoshop

Anonymous said...

assalamualaikum,yupz bnyk nikmat yg allah bg kat kita. tapi sedikit diantara kita yg mnsyukuri nikmat tersebut(cakap kat diri snri ni) kekadang bila ad something bad happend huh,time tuh jer da cam ap.. sedangkan kita tak sedar ALLAH da bg bnyk sngat nikmat.. UJIAN TUH PON NIKMAT:)

Unknown said...

nadiah hazirah:

saya sokong kata-kata kamu..terima kasih atas peringtn tersebut..

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014