December 20, 2010

latih diri jadi manusia pemaaf ..

assalamualaikum semua ..


alhamdulilah pagi nie kita masih diberi masa dan peluang untuk bangun dan menunikan tangungjwab sebgai seorang yang beragama islam . jalan-jalan pagi nie, rasa gembira pula di hati untuk mencari sesutu yang munkin belum pasti dicapai .


azrin kamu mahu cari apa ?


ayie mahu menjadi seorang yang manusia yang pemaaf ?


kenapa ? selama nie kmu bukan pemaaf ker ?


oits, itu ayie tidak boleh memperkatakan kerana ayie pun tidak tahu sama ada ayie betul-betul bisa memafkan seseorang itu @ tidak . tetapi alhamdulilah setakat nie, ayie dapat memaafkan segalanya . sudah panjang mukaddimah nie, sebelum ayie memulakan cerita ? ingin ayie bertanya kepada sahabat blogger semua ..


cuba sahabat renungi kembali, adakah sahabat pernah dimusuhi oleh orang lain ? kenapa dia tergamak melakukan tersebut ? kira-kira sikap @ apa tindakan yang menyebabkan sahabat kita memusuhi kita ? bagaimana pula perassan sahabat apabila dimusihi ?


bagaimana perasaan kita apbila menjalani kehidupan yang dibenci oleh sahabat sendiri ? bagaimana rasanya dibenci ? banggakah kerana dapat memusuhi sahabat sendiri ? adakah kamu gembira apabila diri kamu yang selama nie rapat dengan sahabat sekarang bermuuhan dek kerana keegoan ? sambil mengigati, jom kita terjah kisah seorang sahabat nie ..




menceritakan dua orang sahabat yang sangat rapat suatu ketika masa dahulu, kemana sahaja mereka berdua pergi . pasti ad kedua-dua mereka nie . mereka berdua adalah amirul dan anzar . amirul dan anzar merupakan pelajar harapan sekolah dan merupakan pelajar yang sangat aktif sekali . dan sekolah tersebut, mereka sahaja yang mendapat keistimewaan kerana boleh tinngal berduaa sahaja dalam satu bilik berbanding pelajar yang yang terpaksa tinggal di dorm . kenapa mereka special ? mereka merupkan sorang yang ketua pengawas dan penolong ketua pengawas sekolah berasrama tersebut . untuk dibuatkan cerita disamping hasutan syaitan, mereka telah bergaduh disebabkan oleh seorang perempuan yang bernama zulaika . zulaikan pula merupakan seorang yang sangat cantik, pintar dan muslimah . incya-Allah . kisah ya bermula begini .


pada suatu hari, anzar dan amirul bercerita mengenai zulaika .


amirul: assalamualaikum, anzar ? kamu sedang menbuat apa ?
anzar: waalaikumsalam, sedang membuat tugasan en. rahmat .
amirul: owh, tugasan biologi ya yang pasal sel-sel dalam badan manusia ka ?
anzar: betullah itu, anzar kurang faham sedikit, tu yang mint sikit latihan tambahan daripada en. rahmat .
amirul: owh, okay . anzar ,saya mahu tanya kamu sesuatu boleh ?
anzar: tayelah, kalau anzar boleh jawab incya-Allah anzar akan jawab .
amirul: kamu rasa zulaika suka saya amirul tidak ?
anzar: memdengar perkataan tersebut, anzar terus bangun dan berkata, "zulaika itu milik anzar, tiada sesiapa pun yang bisa memilikinya ".
amirul: siapa kata dia milik kamu, kamu sudah declare ker sama dia .
anzar: memang belum, tapi dia selalu layan anzar dengan mesra berbanding kamu .
amirul: mesra ke, sama sahaja seperti pelajar lain .


selepas saripada pertengkaran itu, amirul dan anzar tidak berkawan baik lagi . disebabkan oleh seorang perempuan mereka boleh bergaduh . perkara tersebut telah dapat dikesan oleh zulaika kerana sekarang amirul dan anzar sudah tidak bersama lagi . masing-masing buat haluan masing . bagi menjernihkan keadaan, zulaika telah menbuat plan dan dibantu sahabatnya zarina untuk menyelesaikan masalah tersebut supaya mereka saling bermaaf-maafan kerana exam sudah hampir tiba .


seminggu berlalu ..


tapi mereka berdua masih berdegil untuk saling bermaaf-maafan dan zulaika mengambil keputusan untuk mempertemukan mereka . walaupun berhasil, tetapi amirul keras juga tidak mahu memafkan anzar dek kerana keegoannya manakala anzar, berasa sangt kecewa dengan perangai sahabatnya . kenapa amirul menjadi seperti itu ? kerana disebabkan oleh hasutan oleh orang ketiga. sungguh berbahaya hasutan orang ketiga kerana boleh membuatkan sesuatu ikatan murni dan tulus retak begitu sahaja . 


3minggu berlalu ..


amirul berasa sunyi pula kerana tidak ada orang yang betul bisa mengajarnya subjek add math kerana amirul lemah dalam subjek itu . sebelum nie, anzar yang mengajar amirul subjek tersebut . dan akhirnya, amirul sedar bahawa perbuatannya selama nie telah menyebabkan dia rugi . tanpa diduga, amirul datang kemeja anzar dan meminta maaf . setelah itu, mereka kembali ceria dan belajar bersama-sama . sungguh indah ikatan persaudaraan jika dilaksanakan dengan tulus semata-mata kerana Allah . 


dalam mengutaikan cerita tersebut, teringat pula ayie tentang sepotong ayat nie .


maksudnya: Dan janganlah orang-orang yang mempunyai kelebihan dan kelapangan di antara kamu bersumpah bahwa mereka (tidak) akan memberi (bantuan) kepada kaum kerabat(nya), orang-orang yang miskin dan orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah, dan hendaklah mereka mema'afkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak ingin bahwa Allah mengampunimu? Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang . [an nuur: 22]


sahabat nampak ayat yang ayie merahkan itu . sesungguhnya Allah sayang kepada hamba-hamba yang selalu saling maaf memafkan diantara satu sama lain . lagipun kita sebgai insa dibuka bumi Allah nie, tidak elok bermusuhan kerana apabila kita bermusuhan mudah untuk orang menyelinap masuk dan memushkan kita . 


setelah sahabat semua membaca kisah tersebut , adakah ahabt mengigati kisah peribadi sahabat ? jika pernah melaluinya cuba ulang balik bagaimana perassan anda saat dalam permusuhan dan kebencian terhadapnya . lalu, ingat-ingat semua bagaimana anda boleh berbaik semula . sungguh indah bukan kejadian Allah .


okaylah, sampai sini sahaja ayie bercoleteh .. harap maaf jika ad kesalhan dalam perkongsiaan ilmu . jumpa dilain entry . ukhwah fillah ..



8 comments:

Anonymous said...

ukhuwah fillah :)

Unknown said...

baby fly:

incya-Allah ..

Annisa said...

minta maaf tiap hari ^__^

Unknown said...

khairunnisa:

betul tu..mintk maaf setiap hari..

Unknown said...

susah nak jadi orang yang betul2 ikhlas memaafi ni..
kat mulut dia kata"saya maafkan.."tapi hati ada sikit dendam..
terim kasih berkongsi entry yang best ni..

Unknown said...

jadi lah seorang yang mudah meminta maaf dan mudah memberi kemaafan

Unknown said...

diana;

betul tu, tpy kita kena yakinlah dengn apa yg kita lakukan,,

Unknown said...

mata hati:

incya-Allah

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014