June 8, 2011

bukan tudung semata-mata

اسلام عليكم

apa yang korang tengah buat yer malam macam gini.alhamdulilh ad lah semangt sikit nak menulis sesuatu untuk tatapan shbat semua. hehe sebelum itu ayie nak cakap yang ayie dh boleh kembali ke dashboard. hehe (over kejap). ialah mase tukan asik ad masalah error 502 kan. sekarang sudah boleh kembali ke dashboard and boleh tgok entry setiap member ayie. lala

okay puas mengarut. malam ini ayie bukan nak bahas berkaitan dengan tudung semata-mata tetapi berkaitan dengan penggunaan stokin oleh kaum wanita. kalau berkaitan dengan cara pemakaian tudung, korang boleh cari dekat mana-mana shje sebb hari ini shje sudah 4entry ayie bce berkitan dengan cara pemakaian tudung mengikut islam. 

sebenarnya, kalau diikutkan cara menutup aurat yang sebenar oleh seorang wanita, mereka hanya boleh menunjukkan dua telapak tangan dan muka shje tpy pada mase kini ayie tgok mereka memang sudah melakukan tetapi tinggl sesuatu iaitu berkaitan dengan pemakaian stokin.

malam ini ayie nak cerita berkaitan dengan stokin. stokin penting untuk kaum wanita kerana melalui stokin kita telah menyempurnakan cara pemakaian menutup aurat. ayie kadang-kadang perasan juga, kebanyakan wanita memang sudah memakai tudung yang labuh menutupi dada, baju yang tidak sempit dan seluar yang longgar tetapi mereka lupe untuk memakai stokin sehingga menampakkan kaki mereka kepada orang yang bukan muhrim.

oleh itu, pemakaian stokin juga penting untuk wanita supaya mereka menjage aurat kaki mereka dripada dilihat oleh orang yang bukan muhrim disamping megelakkan dripada tidak mengikut cara menutup aurat yang sebenarnya. mungkin perkara ini dianggap remeh tapi jom kita renungkan bersama-sama.

incya-ALlah kita boleh berubah kearah yang lebih baik. khas untuk wanita shje sebgai perkongsian bersama. 

13 comments:

chemay said...

insyaallah.
1 hari nanti chemay akan lengkapkan penutupan aurat chemay.
:)

Rozuan Ismail said...

wan ada tanya mak jugak tentang kaki perempuan.sebab kalau ikutkan ramai pompuan tak tutup aurat sebab kaki nampak.mak cakap kaki memang aurat tapi tak delah sebesar atau seberat aurat kepala(rambut)

Aki said...

nice ntry ayie! btol tu. aki lebih mesra panggil stokin=sarung kaki. tapi ada jugak kekeliruan tentang sarung kaki ni haa. byak jenis, warna. ada yang nipis, tak mnepati jugak tu kan. btw, thanks for sharing ayie! ;)

Freaky said...

kalau ada stokin, tudung. memang lengkap la tutup aurat.. :D

Aisyah Aina said...

mintak2 satu hari nanti sempurna la tutup aurat...keluar selalu jarang pakai stokin...pergi sekolah je pakai :)

cucu umie said...

@Rozuan Ismail

wan, memang btol ckap wan tu, xberape berat tapi kne pakai juga sebb itu adlh salah satu aurat wanita.. xberat pon tpy wajib gak tutup..

MOHAMAD FIRDAUS said...

stokin yer...
erk nak tye skit ek...
kalo baju dah labuh dan tak menampakkan kaki cam ne ye???
mesty pakai stokin juga ke>>>

Nasriq said...

stokin... yang penting tutup aurat... pakai la apa pun...

EZAN IDMA said...

thanks share :)

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

huhuh.. nice infoe n nice entry :).... hope sume dapat mengikutnye kan :)

Syuxer said...

tq bro wat penambahan perisa pasal menutup aurat neh..:)..

Syuxer said...

aku lupa plak pasal stokin tadi..tq share benda neh..:)

SyahmiFikri said...

takpe.. kadang2 manusia perlu berubah sedikit demi sedikit! asalkan ikhlas.. kita yng dah ada iman dan hidayah... batu lah mereka seadanya..

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014