June 18, 2011

degil terlampau !!

اسلام عليكم

enthlah otak ayie sekarang ni asik terfikir pasal remaja shja. mungkin disebabkan persekitaran sekrang nie yang menyebabkan ayie rase nak luahkan juga. ayie tak tahu ah budak-budak remaja zaman sekarang nie lebih degil lol daripada remaja zaman dulu. zaman dulu tu maksud ayie zaman ayah ayie ah dalam area 60an dan 70an.

kenapa ayie katekan budak-budak sekarang nie degil?. korang percaya tidak budak-budak sekrang pon dah berani nak lawan cakap parent especially umi aka ibu. ayie tak thulah kenapa boleh terjadi masalah kepada remaja pada zamn sekarang nie. tapi apa yang ayie boleh rumuskan kenapa mereka menjadi degil ialah:

  • terlampau dimanjakan oleh parent.
  • tida ad pengawasan daripada parent.
  • keluaga tidak mengenali kawan-kawan anak mereka.
  • kurangnya kasih sayang daripada ibu bapa.
  • terlampau percaya pada remaja tersebut.
itu antara yang terfikir dlm kepala otak ayie nie. herm, kalaulah remaja sekrng seperti dahulu pasti tidak akan berlku banyak gejala sosialkan. ayie tgok sekrng remaja-remaja nie memang tidak tahu erti hormat pada orang tua. kalau sedngkan parent sendiri tak hormat. apkan pula pada orang lain.

oleh itu, banyak benda yang kena kita perhatikan dari semasa ke semasa supaya anak-anak kita itu tidak degil serta tahu cara untuk menghormati parent mereka. bukan apa, cuba kita bayangkan kalau sekrang remaja mcm gini bagaiman pula 5tahun akan datang. pasti akan teruk.

jom kita renungi bersama-sama. harap-harap kita jadi anak yang boleh menbanggakan keluarga bukan menjahanamkan nama keluarga. incya-Allah. 

14 comments:

harrazdani said...

kadang2 rezeki yg disuap ke mulut anak tiap2 hari juga perlu difikirkan...kerana sebahagian sikap dan perangai dibentuk daripada apa yg dimakan...

CintaZulaikha said...

betoi kata harrazdani...sokong

syuxer said...

aku sokong kata2 bro harrazdani..:)

kalau makan yang tak halal sumber rezekinya..maka hitamlah hatinya..semoga kita dijauhkan dari itu..selain itu bahana teknologi berkembang pesat telah membuatkan masalah sosial semakin menjadi-jadi..

sekamar rindu said...

salam...

masa remaja masa paling mencabar...moga berjaya tempuhi dengan jayanya..

Unknown said...

@harrazdani

btol ckap hang bro..tak terfikir time tu,,thnkx tmbahkan yer.. memang pemakanan kiga pntg sebb hari2 mereka makan dan jadi darah daging

Unknown said...

@Syuxer

teknologi juga memainkan peranan pntg.. aku sokong ckap hang..thnkx untuk penambhan yer

Firdaus Life said...

terlampau dimanjakan.. yang tu aku sangat setuju.

Anonymous said...

Okay, naka kata kt sini yg Ali setuju dgn pendapat Ayie. Well, bnda ni mmg terjadi dalam fmly sdara mara Ali. Nak tegur, mak bapak depa sndr x amek kesah. Bila anak2 dorg dah besar, jd pemalas. ada sesetengah tu, just tgok jaa Ali dgn abg2 sdara yg lain bersihkan rumah arwah nenek. What the sungguh. Oleh kerana darah dalam badan mereka tu sama mengalir dalam badan Ali, Ali direct sound jaa.

psst: sound adik2 sedara yg meningkat remaja. Yg kanak2, bg moral nasihat jaa. >.<

muhammad iqbal hakimi bin tahir said...

budak2 zaman skang dah terlalu sosial sgt.bahaya ..cne nak capai wawasan 2020..huhu

zul permatang badak said...

ibubapa harus mengawasi pergerakan anak2.....dan sentiasa memantau aktiviti harian mereka...

RHI said...

kita tak boleh salahkan ibu bapa juga, mana ada ibu bapa yg mahukan anak2 mereka jadi macam tu, pada kakaklah pengaruh paling besar adalah kawan2...sbb tu lah kita kena pandai cari kawan

Unknown said...

budak sekarang ni lahir2 je dah hidup senang lenang.tak pernah kenal erti susah.tu yg rasa nak pijak kepala org je tuh

IMANSHAH said...

kasik rotan sama dia..huhu

Unknown said...

saye budak degil :D

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014