June 13, 2011

sesiapa yang benci sunnah rasulullah adalah bukan ??

اسلام عليكم

apa yang shbat semua tengah lakukan? sudah makan tghhari blom? hehe ayie masih lagi blom makan daripada pagi ni. aduyai, biaselah menjalankan tnggujawab di kebun. huahua seblom masuk kepada pokok utama, semalam ramai yang tnye dekat comment entry ini. kalau belom baca jom baca sini. apa itu sepele ? sepela bermaksud perkara-perkara yang remeh. itu adlah ayat indonesia. hehe maaf pak and buk sebb guna loghat indonesia dekat tajuk tu. hhuhu

jom dah tahu maksud sepele kan? hari ini ayie tak berapa sempat sangt nak cerita apa-apa dekat korang semua. incya-Allah malam nty ayie akan kembali dengan cerita ayie sendiri. hari ini ayie nak share somthng yang ayie dapat dripada sebuah gropu facebook nie. kalau tak percaya, tekan sini. seblom itu, jom hayati ayat ini.
Hadis berkenaan tiga orang yang datang bertanya isteri-isteri Nabi SAW berkaitan hal ibadah Baginda SAW di rumah, selepas mendengar hal tersebut, mereka mula berfikir bahawa Nabi SAW yang telah diampunkan segala dosa, begitu kuat ibadahnya, bagaimanalah nasib mereka jika dibandingkan dengan Nabi SAW, lantas salah seorang dari mereka mengatakan bahawa akan solat sepanjang malam (tanpa tidur) selama-lamanya, seorang lagi mengatakan bahawa akan berpuasa sepanjang hari tanpa berbuka, dan seorang lain pula mengatakan bahawa akan menjauhkan diri dari wanita-wanita, dan tidak akan berkahwin selama-lamanya. 
Pada ketika itu Nabi SAW telah datang, dan bersabda:“Kamukah yang telah berkata begini dan begini (sebagaimana yang mereka katakan sebentar tadi), DEMI ALLAH, aku adalah orang yang paling takut dan bertaqwa kepada Allah dari kalangan kamu semua, akan tetapi AKU BERPUASA dan BERBUKA, AKU SOLAT (malam) dan AKU BERBARING (tidur), AKU JUGA MENGAHWINI WANITA-WANITA, Sesiapa yang benci akan sunnahku, maka bukan dari kalanganku (yakni bukan umatku).”
[H.S.R Al-Bukhari 5063, Muslim 3384, Ahmad 13568, An-Nasa’I 6/60]

apa yang korang semua faham tentang ayat tersebut. banyak yang kita boleh ambil teladan seperti Rasulullah sendiri. beliau shja memang sudah diampunkan dosa tetapi masih lagi membanyakkan ibdahnya disamping hati baginda sudah dicuci lagi seblom baginda menjadi nabi. 

oleh itu, kita kena contohi rasulullah dalam menjalankan ibadahnya disamping tidak perlu untuk mengabaikan pekerjaan seharian kita. lakukan yang wajib dahulu kerana itu yang utama selepas itu kalau berkesemptan kita lakukan pula sunnah rasulullah. memang kita sentiase sibuk dengan duniawi tetapi ingtlah bhawa dunia ini adlah tmpt sumpgn sementara seblom akhirat yang nyata.

cuba ambil teladan daripada 3orang lelaki tersebut. lihat apa yang mereka katekan tetapi apa yang rasulullah nasihatkan kepada mereka. itu yang penting untuk kita jadikan teladan. jom tingkatkan ibadah kita kerana kita adlh umat akhir zaman disamping bnyk dugaan untuk umat akhir zaman.

p/s: sorry kalau tidak melawat korang. incya-Allah petang sikit naty ayie blogwalking dan comment entry korang. love you all. i have work to do.

18 comments:

Unknown said...

Rasulullah contoh terbaek :)

Firdaus Life said...

ape yang penting lakukan sesuatu mengikut sunnah. baru la nabi mengaku umatnya

Unknown said...

Rasulullah tetap manusia biasa walau dia maksum.punya impian untuk bernikah dan sebagainya.ikut sunnah Rasulullah banyak pahalanya

Noor Fatin said...

patut contohi Rasulullah. bagus post ni :)

rafina mimi abdullah said...

dalam bab2 poligami semua lelaki cakap ikut sunnah rasulullah..tapi kalau bab2 solat,puasa kenapa x nak ikut sunnah rasulullah juga?haa...ni la yg perlu kita utamakan..seakan2 ada yg buat main dengan sunnah rasulullah ni..jangan begitu ye saudara2..

IMANSHAH said...

sunnah nabi akhir zaman dan alquran jadi pedoman

. said...

baginda contoh terbaek . tp skg , tak rmai dah yg amal kan sunnah baginda .

harrazdani said...

bg saya motif baginda ialah mengajar umatnya agar menyeimbangkan diantara dunia dengan akhirat. "bekerjalah seperti kita akan hidup selamanya, dan beribadatlah seperti kita akan mati esok hari"

syuxer said...

ramai yang salah gunakan sunnah nabi untuk alasan berpoligami tapi tak bertanggungjawab..solat ntah kemana..huhu

ellieandcarl'sstories said...

nak terime syafaat nabi di akhirat kelakkk

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

sunnah nabi dan alquran adalah rujukan yang maha agung

Abu Bagi said...

Rasulullah adalah contoh teladan terbaik

NasQ said...

sedang cuba ke arah itu... hik hik hik...

Anonymous said...

dunia akhirat, 50-50. Kena balance. Kalau duniawi, kita dapat duniawi saja. Dan lg satu, sapa2 yg ada baca komen aku ni, sila sampaikn kpd yang lain.

Skg dalam sedar kita x sedar. Kalau UPSR x dapat 5A mak ayah marah. Pmr x dapat 8A, kena marah gak. Sama gak untuk SPM dan juga result yg lain. X dapat markah yg cun2 jaa, mesti kena tiau kaw2 sama mak ayah kan? Dan juga, kalau mak ayah nampak kita duk senang2 kt rumah mesti dia suruh kita study kan? Blaja rajin2, nanti dah besar senang dapat kerja. Kalau ada mak ayah korg yg x cakap mcm ni, serius kata korg mmg beruntung. Tapi aku nak tanya sikit lar. Ada x mak bapak korang tanya setiap hari, solat dah cukup? ada buat solat sunat x hari ni? Hari ni ngaji surah apa? Ada x? Nampak beza x? Please think about it yo!

Salam. ^^

Mohd Hazwan said...

banyak kelebihan kalau kita ikut sunnah rasulullah...

adwafarahin said...

Rasulullah contoh terbaik sepanjang zaman :)

Unknown said...

Rasullullah S.A.W mmg contoh terbaik..
sunahnya menjadi ikutan sepanjang zaman..
semoga ianya terus berkekalan :)

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
اسلام عليكم

http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jom Terjah entry terbaru ??
Sejarah mitsubishi lancer dan enjin mivec

sabda Rasulullah SAW:
Maksudnya: “Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang kamu tidak akan sekalian sesat selagi mana kamu berpegang dengan keduanya iaitu kitab Allah dan Sunnah Nabi”. (Riwayat Iman Malik )

Rasulullah contoh terbaik sepanjang zaman

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014