June 14, 2011

kenapa pendidikan duniawi yang diutamakan ??

اسلام عليكم

dapat lagi ayie menulis sesuatu dekat blog ini disamping ayie ad mase yang terluang ini untuk mencoretkan sesuatu dekat blog ni. sekrang ayie berada dikdai mamak dan lepak-lepak sorang. kenapa sorang? sebab member semua busy lol. diornang tidak ad mase untuk ayie. kuikui lagipon ayie tengah ad idea ini. so nak tulis lah sesuatu dekat blog nie.

ayie dapat idea daripada seorang blogger ni. nak tahu caripada entry apa? jom layan entry blogger ini. ayie cuma nak sambung tetang pandgn ayie tentang perkara ini. seblom dengar celoteh ayie, klik sini. korang dah bace blom. kuikui penting aw untuk korang semua bace.

seriously nowadays kebanyakan parents lebih mwengutamakan pendidikan anak-nanak yang bersifat duniawi berbanding ukrawi. apa yang ayie maksud dengan duniawi dan ukrawi?
duniawi = pelajaran yang bersifat melibatkan pelajar untuk berlajar bersungguh-sungguh supaya apabila besar kelak mereka tidak akan hidup susuah.
ukrawi = pelajaran yang bersifat keagamaan seperti solat, mengaji dan berkaitan dengan utama.
cuba korang bayangkan sekarang ini. kebanyakan parents lebih snggup menghabiskan duit anak mereka untuk anak-anak mereka pergi tuisyen dan belajar benda-benda duaniwi. memang tidak salah pon sebab ayie pon pernah lalui benda-benda mcm gitu ttapi adkah parents menerapkan nilai-nilai ukeawi dalam kehidupan seharian mereka.

bukan ayie mahu membangga diri @pon apa cuma kadang-kadang parent kena ambil serius juga tentang aktiviti keagama anak-anak ini kerana anak-anak sekrang mudah untuk terpengaruh disamping banyak benda yang boleh meyebabkan seseorang anak itu terpesong. 

melalui didikan agama yang sistematik serta seimbang dengan kehidupan seharian. incya-Allah pasti anak-anak itu akan tahu nilai-nilai dan norma kehidupan seharian disampaing dapat membezakan diantara yang baik dan buruk. tidak salah jika anak itu berjaya didunia and akhirat. incya-Allah lagi manis rasenya daripada berjaya didunia shje.

selain daripada itu, jika nilai agama dan seharian bergabung juga pasti incya-Allah masalah sosial dalam kalangan remaja tidak meningkat seperti sekang ini disamping pemantauan daripada keluarga tentang aktiviti anak-anak mereka. kenapa ibu bapa sanggup melabur habisan untuk pelajaran anak-anak tetapi untuk didikan agama anak-anak terabai.

oleh itu, jom kita hayati bersama-sama dan try untuk menyebarkan apa-apa yang ptot kerana kita pon sudah berada diakhir zaman. jgn pernah menyesal dengan apa yang telah kita lakukan tetapi cuba untuk membaiki apay ang telah kita tinggalkan. incya-allah dapat banyak manfaatnya. 

12 comments:

Firdaus Life said...

macam mana tak duniawi ayie kalau masa umur 2 / 3 tahun dah diajar untuk jadi doktor. hehe

CintaZulaikha said...

duniawi atau ukrawi haruslah 50/50...takmau bila dewasa nti dia bertanya pada kita, apa itu solat??

jadi sumer perkara harus difikirkan..mereka spt rebung, harus dilentur dari awal..yer tak??

Abu Bagi said...

manusia mementingkan keduniaan

. said...

manusia skg mmg cantu . hal dunia lg penting bg mereka .

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

duniawi dan ukhrawi same2 penting... janji kita pandai mengimbanginye kan :)

Unknown said...

beart nih nak jd parents..kene pandai didk anak2 :)

Aisyah Aina said...

memang selalu orang lebih pentingkan duniawi kan...ukrawi yang kedua...padahal dua2 penting...haissh!

emieysandra said...

kne cri dua2 ilmu tu sme rata ;)

Ati Masrif said...

salam ayie,

mesti anak manjakan...

kenalah balancekan kedua2nya

Unknown said...

ini berlakusebab manusia lebih pentingkan dunia dari akhirat. Allah tak marah kalau kita nak belajar ilmu dunia,tapi seeloknya balncekan dunia akhirat kan itu yg terbaik

IMANSHAH said...

sejuk je bila msuk blog ni

Anonymous said...

sometimes parents lagi bangga anak2 masuk dunia hiburan time kecik2.....

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014