June 5, 2011

pengalaman sakaratul maut

اسلام عليكم

alhamdulilah tempat ayie hari ini hujan seharian daripada pagi sampai sekarang nie. hari ini juga dekat kg ad majlis perkahwinan anak tok imam. huhu tapi ayie pergi kejap shjelah tadi sebb dekat rumah tak ad siapa yang mahu jaga twins tu. kalau nak bawak pergi ke sana boleh sahaja cuma takut lecal shjelah nty mulalah budak-budak tu main kotor, tu yang tak boleh tahan tu abislah baju diorang nty. hehe (sebenarnya malas nak jaga). hehe

petang ini macam biase tiada apa-apa pon yang nak di mengarutkan cuma ayie tertarik dengan ayat ini. seriously ayat ini membawa maksud yang sangat mendalaam buat kita manusia pada zaman kini untuk lebih berwaspada dan berusaha untuk memantapkan iman dalam diri kita ini. sebelum itu. fahami hadis dibawah ini.
“Demi Allah, seandainya jenazah yang sedang kalian tangisi bisa berbicara sekejap, lalu menceritakan (pengalaman sakaratul mautnya) pada kalian, nescaya kalian akan melupakan jenazah tersebut, dan mulai menangisi diri kalian sendiri”.

(Imam Ghozali mengutip atsar Al-Hasan).
ayat tersebutlah yang ayie nak sampaikan. mengenai sakaratul maut. lama sudah tidak berkongsi sesuatu dekat entry ayie. bercakap pasal sakaratul maut pasti ramai yang belom bersedia bukan sebab apa? tepuk dada tanya iman anda tapi memang lumrah, kita tidak tahu bila kita akan hadapi sakaratul maut sama ad kita sudah bersedia @pon belum yang pasti dia akan tibe-tibe bila-bila shje apabila sudah tiba masenya.

kita sebagai seorang muslim dan muslimah kena percaya dengan qada dan qadar Allah kerana termasuk dalam rukun iman yang ke-6 iaitu percaya pada qada dan qadar Allah.  setiap kejadian Allah yang hidup didunia ini pasti akan pulang kepadanya jua. 

tapi yang pasti untuk menghadapi sakaratul maut itu adlah yang paling susah sekali kerana sehingga rasulullah sahaja hampir wafat, Baginda S.A.W sahaja meletakkan air disisinya dan diselupkan tangannya sambil mengusap dimukanya sambil berdia: "ya Allah ringankanlah aku akan sakaratul maut". (imam bukhari dan muslim).

32 comments:

syrupmasin said...

adoii..takot lahh

yatie Awang said...

kerana itulah kita selalu bersediakan?

HAZWAN17 said...

ingat 5 perkara sblm tiba 5 perkara...

nawal addina said...

azab ALLAH tu pedih

Rozuan Ismail said...

sangat takut.sesungguhnya skaaratul maut itu menyeksakan.sedangkan nabi yang dicabut paling lembut pon terasa sakit.inikan pula kita manusia biasa

apik pehe said...

apik tak bersedia lagi

Nasriq said...

mati itu pasti tak kira la bersedia atau tak... tak lambat dan tak cepat walau sesaat...

Nasriq said...

mati itu pasti tak kira la bersedia atau tak... tak lambat dan tak cepat walau sesaat...

cik zaza said...

gerun bila cakap pasal mati.

IMANSHAH said...

mati itu pasti Ayie

Aisyah Aina said...

tiba2 rasa takut pulak !

Afzainizam said...

“Demi Allah, seandainya jenazah yang sedang kalian tangisi bisa berbicara sekejab, lalu menceritakan (pengalaman sakaratul mautnya) pada kalian, niscaya kalian akan melupakan jenazah tersebut, dan mulai menangisi diri kalian sendiri”. (Imam Ghazali).

Katakanlah: “Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang gaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan”. (QS al-Jumu’ah, 62: 8)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
اسلام عليكم

Jom Terjah entry terbaru ??
modifikasi proton satria

Suhami Ahmad said...

Peringatan yang bagus untuk kita semua....

chemay said...

takut pulak rasa.
btw nice entry.
memberi keinsafan
:)

Mrs.Yie said...

sakit yg paling sakit adalah sakit ketika hendak mati..inilah yg di namakan SAKARATUL MAUT..bersedialah kita semua untuk mengahadapi saat itu..tidak akan terlepas walau sorang pun..

CintaZulaikha said...

mmg sgt takot..

cucu umie said...

@syrupmasin

apcal nak tkot plak hang nie..hohoh

cucu umie said...

@yatie Awang

incya-Allah

cucu umie said...

@HAZWAN17

btol ckap hang tu..ingt 5 perkara

cucu umie said...

@nawal addina

azab Allah memang sgt pedih..

cucu umie said...

@Rozuan Ismail

btol ckap wan tu..

cucu umie said...

@apik pehe

why apik?/ kan bila2 mase shje akan diambil

cucu umie said...

@Nasriq

btol ckap hang tu nasriq..heheh

cucu umie said...

@cik zaza

kenapa plak, kematian adlh pasti

cucu umie said...

@IMANSHAH

btol ckap abg iman..

cucu umie said...

@Aisyah Aina

kenapa nak tkot plak..

cucu umie said...

@Afzainizam

betol hadis yang bro ckapkan itu cuma ayie ambil dripada kitab tersebut..thnkx untuk info tersebut..

cucu umie said...

@Suhami Ahmad

incya-Allah..sgt berguna

cucu umie said...

@chemay

kita kaan mengalaminya juga kelak..incya-Allah tidak ad yg perlu ditkotkan..

cucu umie said...

@Mrs.Yie

btol ckap akak tu..

cucu umie said...

@CintaZulaikha

incya-ALlah kita dipermudahkan..

ABU said...

huhu takutnya..

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014