June 19, 2011

lelaki solehah menurut al-Quran dan hadis

اسلام عليكم

apa yang korang meroyan petang-petang mcm ginikan? haha ayie tengah curi tulang untuk berblog kejap nie daripada tolong dekat dapur. arghhh tadi malam pon tido kol 4am sebb nak makan sup sampai habis. haha bukan buat kerja sgt pon. lala jgn mara yer pakcik-pakcik and makcik-makcik dekat dapur. hoho ayie remaje lagi. hehe

malas basa basi lagi lol. hari ni nak kongsi sedikit tentang ilmu yang ayie perolehi daripada seorang shbat nie. mane tahu berguna untuk shbat-shbat semua ker? harap-harap dapt memberi manfaat kepada semualah yer.

SIAPA LELAKI SOLEH MENURUT AL QURAN DAN HADIS

1. Sentiasa taat kepada Allah swt dan Rasullulah saw.
2. Jihad Fisabilillah menjadi matlamat dan tindakannya.
3. Mati syahid adalah cita-citanya.
4. Akhirat menjadi tujuan hidupnya.
5. Sabar dalam menghadapi ujian dan cabaran dari Allah swt.
6. Ikhlas dalam beramal.
7. Sangat takut kepada ujian Allah swt. dan ancamannya.
8. Selalu memohon ampun atas segala dosa-dosanya.
9. Zuhud dengan dunia tetapi tidak meninggalkannya.
10. Solat malam menjadi kebiasaannya.
11. Tawakal penuh kepada Allah ta’ala dan tidak mengeluh kecuali kepada Allah swt.
12. Selalu berinfaq sama ada dalam keadaan susah mahupun senang.
13. Menerapkan nilai kasih sayang sesama mukmin.
14. Sangat kuat amar maaruf dan nahi munkarnya.
15. Sangat kuat memegang amanah, janji dan kerahsiaan.
16. Pemaaf dan lapang dada dalam menghadapi rintangan daripada manusia,
17. Sentiasa tegur menegur sesama ikhwan dan tawadhu’ kepada Allah swt.
18. Kasih sayang terhadap keluarga.


incya-Allah apa yang ayie paprkan itu akan menjadi titik tolak untuk kita sama-sama berubah incya-Allah menjadi lelaki yang soleh menurut al-Quran dan hadis. selain daripada itu, incya-Allah apabila rumah tangga yang dibina kelak akan mudahlah seorang suami itu untuk membimbing keluarga.

suamikan ketua keluarga selepas selepas akad nikah berlaku and then tugas seorang bapa juga akan diberikan kepada suami untuk mendidik isterinya. incya-Allah dengan adnya nilai-nilai lelaki soleh, keluarga itu akan menjadi keluarga yang sakinah dan berakah.

15 comments:

Syuxer said...

entri yang menarik..:)

syuxer insyaAllah akan cuba jadi lelaki soleh..:)

Nurhafizah Mohd Noor said...

harap-2 ramai laki macam neh dalam dunia neh . wlaupon ssh nk jmpk . hee =D

adwafarahin said...

nk cr lelaki solehah lah :)

Freaky said...

aku jauh lagi daripada menjadi lelaki solehah..

syrupmasin said...

adoii..arap nnt ade lah ciri2 tuh dalam diri nih..adoii

Rozuan Ismail said...

alamak,macam x de ciri2 kat wan je.aduh,susah nya nak jadi betol2 lelaki soleh

SyahmiFikri said...

marilah sama2 ke arah ini..

ades.. aku takde dalam senarai plak =)

nawal addina said...

:) nice !

tapi masih ada lagikah ? ^^

Nasriq said...

hik hik hik... nampak gayanya tak ada can la... satu pun tak ada ciri2 seperti tu...

Aisyah Aina said...

ramai nak cari lelaki solehah...
mintak2 diri ini soleh jugak :)

IMANSHAH said...

pasti ramai terpikat pada Ayie

Aman Ibrahim said...

yup. ramai dtg meminang pasnih~
InsyaAllah ke arah keredhaanNya, cube berubah ke arah yg lebih baik. Amin!

yatie Awang said...

InsyaAllah...kalau adik2 adik keteguhan hati, keinginan dan ketakutan pada Allah...boleh menjadi lelaki seperti ini

Bro ahmad said...

hmm 18 prinsip..banyak lagi kekurangan kita nak di perbaiki ni

EZAN IDMA said...

lelaki soleh ke solehah ni. emmm teringin nak laki cmtu tp dri tak smpurna pon :)

Blog Azrin Rahim

Mohd Azrin bin Mohammad Rahim
visit my page
 

Design by ZARIN ART 2014